2015-11-14 07:00:00 • 6 min lezen

Jeff Lynne ’s ELO - Alone In The Universe

Jeff Lynne ’s ELO - Alone In The Universe Label: Sony Eindoordeel: 7,5

Na 5 jaar brengt Jeff Lynne’s ELO weer een nieuw album, “Alone In The Universe”. Het ruimteschip is weer gerepareerd voor een nieuwe tour ter ondersteuning van dit album. Al heeft Jeff Lynne 2 jaar geleden een prima solo album “Long Wave” uitgebracht.

Jeff Lynne is voornamelijk bekend van de symphonische band Electric Light Orchestra. In de jaren 70 scoorde de band vele hits, die tegenwoordig nog veelvuldig op de radio te horen zijn. “Mr. Blue Sky”, “Turn To Stone, “Xanadu” en “Evil Woman” zijn maar enkele songs waarmee men de hits vergaarde. Half jaren 80 kreeg Lynne onenigheid met enkele mede bandleden. Geld speelt daarin altijd een grote rol en zoals een frontman denkt, ging Lynne solo. Als solo artiest heeft hij nooit het succes gekend wat hij had (gehoopt). Als producer en schrijver is hij meer dan succesvol. Zijn bijdrage aan de solo albums van George Harrison, Agneta Falstkog en Dave Edmunds en de songs voor de Everly Brothers bleef niet onopgemerkt. Wanneer Harrison, Bob Dylan, Roy Orbison en Tom Petty op zoek waren naar een extra bandlid voor het project van de Travelin Wilburys, schoof Harrison Lynne naar voren. Als producer en bandlid bracht hij dit tot een bijzonder goed eind. Als producer leverde hij albums van Tom Petty, Roy Orbison, Brian Wilson en kwam hij aan Harrison’s tafel met Ringo Starr en Paul McCartney. Zijn liefde voor de Beatles was al groot en dat is tot op zij solo albums en dit album terug te horen.

Het is dan ook een solo album in een ander jasje. De koortjes van o.a. ”All My Life” zijn wel typerend voor ELO terwijl de opener “When I Was A Boy” een regelrechte ode is aan de Beatles en “I Am Leaving You i “ aan Roy Orbison. Deze combinatie van stijlen is typerend voor Lynne. Het album is niet geheel een verrassing maar gespeeld op safe. “Love and Rain”, “One Step At the Time” en “Alone in The Universe” zijn heerlijke songs die ELO ufo weer moet laten vliegen. Tevens leverde Lynne zijn bijdrage aan het nieuwe album van Bryan Adams “Get Up”.

Jeff Lynne’s ELO is in mei te zijn in Ziggo Dome te Amsterdam