Jeff Scott Soto – Retribution

Label: Frontiers

2017-11-20 07:00:00 • min lezen

Rock
8

Jeff Scott Soto – Retribution

De Amerikaanse zanger Jeff Scott Soto heeft het maar druk. Afgelopen maand bracht hij twee albums uit. Psychotic Symphony bracht hij uit met progressive metal supergroup Sons Of Apollo. Hiermee zal hij een groot deel van 2018 op tournee zijn, zo niet heel 2018. Ook bracht hij afgelopen maand zijn dertiende soloplaat Retribution uit. Voor dit album heeft hij opnieuw een team gevormd met voormalig JSS gitarist Howie Simon. Samen hebben ze het album geschreven en geproduceerd.

Het is een album met melodieuze rock waarop verschillende invloeden te horen zijn. “Retribution”, “Rage of the year” en “Bullet for my baby” hebben een funky tintje. “Feels like forever” en “Autumn” hebben iets van een countrygevoel. Die laatste is overigens een akoestisch nummer. Er is een variatie aan emoties te horen op het album. “Song for Joey” is een emotioneel nummer en heeft een gevoelige piano-intro. “Reign again” en “Dedicate to you” hebben een positieve vibe. “Reign again” is ook een echte meezinger. Er is een prettige afwisseling tussen de snellere en stevige nummers, de midtempo nummers en de ballads.

Het zijn goede nummers op zichzelf, maar zeker door de fantastische stem van Jeff Scott Soto. Elk nummer zingt hij vol overgave. Hij weet zijn stem goed en aan te passen op de nummers waardoor elk nummer een sfeer krijgt. “Inside out” bijvoorbeeld is een rocknummer, maar door de wat rustiger zanglijn, krijgt het een andere, maar mooie sfeer. Op “Rage of the year” heeft hij een meer rauwe stem. Op “Feels like forever” en “Song for Joey” klinkt de emotie in zijn stem door. Fans van Jeff Scott Soto zullen zeker blij worden van dit album en voor nieuwe luisteraars is dit album een mooie kennismaking met zijn muziek.

Rock