2015-08-30 07:00:00 • 9 min lezen

Jeff the Brotherhood - Wasted On The Dream

Jeff the Brotherhood – Wasted On The Dream Label: Caroline Eindoordeel: 8

Gedurende het jaar komen er veel albums voorbij en zo nu en dan zit er een tussen die opvalt. “Wasted On The Dream” van Jeff The Brotherhood is zo’n album. De broertjes Jake and Jamin Orrall komen uit Nashville, Tennesse, maar houden zich ver van de country stijl. De heren zijn bijna letterlijk in de garage gaan rocken. Hun vader Robert Ellis Orrall is een bekende songwriter, producer van onder andere Taylor Swift en Lindsey Lohan. Hier houden de broertjes zich verre van. De alternatieve poprock klinkt als begin periode van de Amerikaanse post rock. Wanner Bethany Cosentino (Best Coast) de vocalen voor haar rekening neemt komt het nummer “In My Dreams” dicht bij poprock van Blondie.

De heren rocken al sinds 2002 en hebben geleerd om de deels mee te gaan met de tijd en toch hun eigen sound te behouden. Geen commerciële rock a la Foo Fighters/ Kings of Leon, maar rauwer en met een randje en soms met “Coat Check Girl” en Prairie Song gaat men iets in de richting van de pop a la Weezer. Wanneer Jettro Tull zanger / fluitist Ian Anderson aanschuift op het nummer “Black Cherry Pie” hoor je direct de meerwaarde van dit instrument zonder afbreuk te doen aan het nummer. De broeders zijn inmiddels van de jaren 70 hardrock langzaam doorgeschoven naar de grunge. Live zal de band dan ook diverse rockstijlen laten horen. Maar dit album is goed in balans en lekkere poprock dat voor het jaar 2016 gerust geboekt kan worden door de festivals.

Jeff The Brotherhood is komende maand te zien in Nederland 10 September Ekko te Utrecht 17 September Dudok te Tilburg