Jeffrey Halford & The Healers - Beware of Worthless Imitations Volume 1 (1999 -2019)

Label : Coast To Coast

2020-11-07 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Rock 'n Roll / Singer-songwriter
8

De Amerikaanse singer/songwriter Jeffrey Halford & The Healers brachten onlangs een nieuw album uit; Beware of Worthless Imitations Volume 1 (1999 -2019). Een album zonder nieuw materiaal maar een overzicht van de muzikale carrière van de in Dallas geboren Halford tot op heden.

Rootsrock, Blues & Americana
De tegenwoordig in San Francisco woonachtige Halford heeft inmiddels een meer dan acceptabele discografie opgebouwd sinds zijn debuut Kerosene uit 1998. In totaal heeft hij een zevental albums waarvan de laatste West Toward South vorig jaar uitkwam. Zijn muziek laat zich omschrijven als een combinatie van Rootsrock met een duidelijke Blues-twist maar evengoed horen we Rock ’n Roll, Americana en Country terug in zijn nummers. Dit album geeft een doorkijkje in de muziek die Halford en zijn band tot op heden hebben geproduceerd en welke ontwikkeling ze hebben doorgemaakt.

Chuck Prophet & Augie Meyers
De twintig tracks vinden we niet in willekeurig volgorde terug maar zijn steeds per album geclusterd. Een verzamelaar is altijd een keuze waarbij het best lastig of de gekozen setlist nu juist het meest representatief is. Dat is ook bij Beware Of Worthless Imitations niet anders. Nummers als ‘Elvis Shot The Television’, ‘Lost And Found, ‘Louisiana Man’ en ‘North Beach’ zijn op zich logische keuzes en laten die wat ruigere kant van de Amerikaan zien. Ook horen we op de gekozen nummers namen terug als Chuck Prophet en Augie Meyers, geen onbekenden! Maar er is meer dan die wat vuige “swamp-roots” want gelukkig is er ook ruimte voor die wat rustigere tracks. Nummers als ‘Door #3’, ‘Radio Flyer’ en ‘Mexcio’ laten een wat rustigere kant van Halford en zijn band zien met mooie, vloeiende melodielijnen en de nodige Americana-invloeden. Vooral de nummers afkomstig van het Lo-Fi Dreams album ademen wat meer rust uit met ’10.000 Miles’ als hoogtepunt. Ook een song als ’Railbird’ hoort wel op dit overzicht thuis. Met de titelsong van zijn vorig jaar uitgekomen en ‘Sea Of Cortez’ noemen we dan nog twee uitersten zodat nogmaals duidelijk wordt in welk spectrum Halford en zijn band zich begeven.

Elke muziekliefhebber die Jeffrey Halford & The Healers niet kent kan ik aanraden dit schijfje aan te schaffen als kennismaking. Als je echt een separaat album wilt beluisteren is Lo-Fi Dreams een aanrader en West Toward South is natuurlijk zijn meest recente album. Dit album geeft in ieder geval een mooie doorkijk. Veel luisterplezier.