Persoonlijk nieuw album voor de Australische singer/songwriter Jen Cloher

2017-08-24 07:00:00 • 3 min lezen

Rock / Singer-songwriter
8

Jen Cloher - Jen Cloher

Simpel en eenvoudig. Het nieuwe album van Jen Cloher is titelloos en dat heeft ze bewust gedaan omdat dit haar meest eerlijke en persoonlijk album tot op heden is. Jen geeft aan dat op dit laatste album eigenlijk een drietal thema’s centraal staan, te weten “Music, Australia en Love”.

Label : V2 / Kobalt

“Music, Australia en Love”
Ze timmert al een aantal jaren aan de weg en heeft al het nodige werk uitgebracht. Haar debuut EP Permanent Waker kwam in 2005 uit en sindsdien bracht ze enkele volwaardige albums solo uit maar ook zijn er diverse samenwerkingsverbanden. Er zijn albums die ze samen maakte met bijvoorbeeld The Endless Sea, Mia Dyson maar ook met haar partner Courtney Barnett. Daar hebben we waarschijnlijk ook de eerste verwijzing naar het thema “Love” want haar partner, singer/songwriter Courtney Barnett, kent haar eigen stromachtige carrière waardoor de relatie nogal eens onder druk komt te staan. In de opener ‘Forgot Myself’, overigens een ijzersterk nummer, horen we haar dan ook zingen : “You’d been gone so long you could have been dead /  You’re riding round the world /  You’re doing this and you’re signing that / The facts are that you’re there and I’m here”.

Lekker Lo-Fi-achtige sound waardoor het album “puur” klinkt
Het album wordt met ‘Analysis Paralysis’ vervolgd; ook weer zo’n midtempo nummer dat gekenmerkt wordt door strakke drums en gitaarloops en waarbij Jen haar stem zodanig neerzet dat je het gevoel hebt naar een Lour Reed-achtig nummer te luisteren. Politiek getint of niet, ze neemt een aardig stelling in over de rechten van niet hetero’s in Down Under. (“If I can have a wife /  I pay my fines /  Taxes on time / But the feral right / Get to decide / If I can have a wife”). En zo hebben we meteen de muzikale link naar het thema “Australië” te pakken. De nummers zijn boeiend, zitten qua compositie en melodie goed in elkaar en omdat het album live is opgenomen en er minimale overdub en andere toeters en bellen zijn toegepast klinkt het als een klassiek rockalbum. Overigens heeft Courtney Barnett ook op dit album weer haar muzikale bijdrage geleverd Bij de derde track op het album, het wat ingetogener klinkende ‘Regional Echo’, neemt Jen wat gas terug en trakteert ze ons op een prachtig, melodramatisch nummer.

Liefdesverklaring aan partner Courtney Barnett
Het mooie aan dit album is dat Jen dat niveau van het eerste deel moeiteloos weet vast te houden. Zo legt ze in het strak gespeelde rocknummer ‘Shoegazers’ haar eigen ziel bloot (“went out on the road with my girlfriend / I watched her have the career most people dream”) en horen we bij ‘Waiting In The Wings’ een bijna opgewekte en vrolijke Jenn. Het is misschien wel wat lichtvoetig met een onmiskenbare knipoog naar The Beatles en Beach Boys maar wel een ontzettend lekker klinkend nummer. Zo blijft Jen variëren en horen we bij ‘Loose Magic’ een knap staaltje schrijverswerk. Akoestisch beginnend wordt het nummer gaandeweg uitgebouwd tot een lekker stevig nummer incl. gitaarsolo. Afsluiter ‘Dark Art’ is het laatste pareltje; akoestisch, ingetogen met Jen alleen op gitaar doe een onvervalste liefdesverklaring aan haar partner Courtney aflegt.

Dit titelloze album is een prachtig, introvert rockalbum geworden en had misschien juist wél een aasprekende titel verdient. Het boeit, het is persoonlijk, het is somber maar het komt vooral recht uit het hart; zowel de muziek als de teksten. Waarschijnlijk is dit haar beste album tot op heden en zal in de grafieken en benchmarks haar populariteit stijgen ten opzicht van haar vriendin. Maar daar gaat het niet om, het is gewoon een goed album en juist dat is de essentie. Veel luisterplezier.

Jen Cloher live:
22 september : Paradiso, Amsterdam

Rock / Singer-songwriter