2014-10-21 07:00:00 • 5 min lezen

Jennie Abrahamson - Gemini Gemini

Label : How Sweet The Sound Music Sweden / DGR Eindoordeel : 7,5

ABBA, Ikea, de Vikingen, de sprookjes van Anna Lindgren  zijn uit Zweden afkomstig. Tegenwoordig is dit land één van de grootste exportlanden op muziekgebied. Ook Jennie Abrahamson is uit dat prachtige land van de midzomernachtzon afkomstig en bracht vorige maand haar vierde album onder de titel Gemini Gemini uit.

Samenwerking met Peter Gabriel Na haar derde album The Sound Of Your Beating Heart dat in 2011 uitkwam en lovende kritieken ontving, was Jennie Abrahamson vooral bezig met nevenactiviteiten. Zo maakte ze deel uit van de band van Ane Brun en was ze als zangeres actief tijdens de Europese en Noord-Amerikaanse tour van haar idool Peter Gabriel. Het laatste jaar stelde ze zichzelf als doel om weer materiaal voor een nieuw album te schrijven. Het eindresultaat is Gemini Gemini geworden waar dus tien nummers te beluisteren zijn. De sprookjeswereld die Jennie Abrahamson ons voorschotelt begint met het pakkende ‘Snowstom”; een meditatief synthdeuntje dat de loepzuivere stem van Jennifer ondersteund tot een pakkende melodie. Erg minimalistisch maar qua stemgeluid hoogstaand en daardoor wordt je interesse gewekt voor de rest van het album. Die interesse blijkt terecht te zijn en het vertrouwen wordt niet beschaamd. Dat het ook heel anders kan bewijst ze met opzwepende nummers als ‘The War’ en ‘Dance With Me’; erg pakkende nummers.

Het geluid van Kate Bush Jennie groeide op in het tijdperk van Eurythmics, Peter Gabriel, Kate Bush. Het gevoel dat bij het typische geluid dat Kate Bush op haar memorabele album  Cloudbusting (lees : de hit ‘Running Up That Hill’)  weet te produceren komt met vlagen op dit album terug. Luister naar ‘Wolf’ maar vooral naar ‘Saved’; nummers die naar dat tijdperk teruggrijpen zonder aan originaliteit in te boeten. Dat Jennie Abrahamson het op geheel eigen kracht kan bewijst ze met de werkelijk prachtige ballad ‘Lake Geneva’. Toevallig of niet werkt Jennie op dit album samen met muzikanten die ook klassieke of tropische instrumenten bespelen. Zelf is ze van huis uit muzikaal klassiek geschoold en speelt prima piano maar op dit Gemini Gemini kom je ook de cello, de viool de kalimba en andere percussie-instrumenten tegen die de nummers individueel maar ook het album als geheel naar een hoger niveau tillen. Die combinatie met de synthesizersound en die prachtige stem maken het plaatje wel compleet. Afsluiter is de liefdesballad ‘Wild Is The Heart’ die door de tweede stem van Anna Dager dat sprookjesachtige karakter vasthoudt tot dat het album is afgelopen.

Eindoordeel Het vierde album van deze Zweedse is meer dan geslaagd. Ze is gezegend met een mooie, heldere stem en beschikt dus over de gave om zelfstandig een album met goede nummers bij elkaar te schrijven. Geproduceerd met haar steun en toeverlaat Johannes Berglund is Gemini Gemini een aangename luisterervaring geworden. Toch zou ik Jennie Abrahamson wel eens in arrangementen wars van synthesizers willen horen. Waarschijnlijk zou dat een nog grotere verrassing kunnen zijn dan dit album. Veel luisterplezier.