Jennie Lena - Analog Girl In A Digital World

Label : DOX Records

2020-04-13 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / R&B / Soul
8

Met een titel als Analog Girl In A Digital World licht Jennie Lena een tipje van de sluier op welke richting ze in wil gaan met haar nieuwe album. Niet de hedendaagse pop maar terug naar de muziek waarmee de vlotte Amsterdamse juist opgroeide.

Compromisloos
Toen ik begon te schrijven aan het nieuwe album wist ik één ding: De songs moesten rauw en compromisloos zijn.” Deze uitspraak in combinatie met de albumtitel zorgen dat de boodschap dus duidelijk is. Jennie Lena, die we natuurlijk kennen van haar versie van Who’s Loving You’ waarmee ze een onuitwisbare indruk maakte bij TVOH 2016, pakt op dit album terug naar de muziek uit haar jeugd. De goedlachse Amsterdamse, mét dat accent, groeide op met Soul, Rhythm & Blues, Gospel en Funk en op haar debuutalbum To Be Honest hoorden we dat ook al wel terug. Ook tijdens haar akoestische tour stond ze te midden van platenhoezen van idolen uit haar tijd en nam ze ons mee terug naar haar herinneringen.

Frank McComb
Op Analog Girl In A Digital World wisselt ze swingende soul af met doorleefde R&B en soepele soul. Luister maar eens naar de swingende opener ‘Respect Yourself‘ om daarna met het doordringende ‘Dirty Man’ vocaal haar grenzen op te zoeken. Om dit album te maken, te schrijven en fijn te slijpen zocht ze de samenwerking met Frank McComb, de Amerikaanse producer, songwriter maar ook pianist. Ze kozen voor een mix van nieuwe liedjes en Old-time classics zoals ‘Changes,’ dat oorspronkelijk van Black Sabbath is en waar Jennie een meeslepende Bluesballad van weet te maken waarbij de blazers in balans aanwezig zijn.

2 duetten
Zo weet Jennie ons mee terug in de tijd te nemen naar vervolgen tijden met herinneringen aan namen als Curtys Mayfield en andere grote helden uit de jaren ’60 en ’70. Met het opzwepende ‘Real Real’ pakt ze terug naar de gospel mét piano en handclapping terwijl we ‘Ain’t No Way’ weer zo’n mooie ballad is waar Jennie nogmaals haar stem laat spreken. Want feit blijft dat deze kleine Amsterdamse zangeres met eigenzinnige humor natuurlijk over een fenomenaal stemgeluid beschikt. Met de al eerder genoemde McComb nam ze ook nog een tweetal duetten op; ‘Keep Pushing On’ en de soulvolle afsluiter ‘Let It go’. Het laatste deel trakteert ze ons nog op de slowburner ‘Start Over’, het funky ‘Shuffle’ en de bluesballad ‘Why Don’t You Love Me’.

De samenwerking met McComb pakt op Analog Girl In A Digital World perfect uit want de Amerikaan voelt precies aan waar de kracht van Jennie zit. Een album waarin de Amsterdamse ons meeneemt naar muziek die we allemaal kennen en die het beste bij haar past. De combinatie van Soul, R&B, Gospel en Blues is een heerlijke cocktail in deze moeilijke tijd. Mooi is dan ook de clip van ‘Changes’ die Jennie in de uitgestorven straten van Amsterdam opnam. Veel luisterplezier.

Blues / R&B / Soul