Sterk debuutalbum voor Jennie Lena ademt Soul en R&B

label : Juice Junk Records

2018-10-17 07:00:00 • min lezen

Pop / R&B / Soul
8

Jennie Lena - To Be Honest

De gedoodverfde winnares van The Voice van 2016 was de goedlachse Jennie Lena. Toch won ze niet en na enkele jaren in de luwte gewerkt te hebben aan eigen materiaal is daar nu het debuutalbum To Be Honest.

Sensatie tijdens The Voice
Jennie Lena is de vertaling van Soul, R&B en een vleugje Gospel. Met haar auditie van Smokey Robinson’s ‘Who’s Loving You’ ging viral. De Amerikaanse blogger Perez Hilton schreef: ‘Het was niet alleen de beste auditie voor The Voice of Holland, het was een van de BESTE audities die ik ooit heb gezien voor een zangcompetitie’,. En sinds die auditie was Jennie favoriet maar ondanks deze rol wist ze de talentenjacht toch niet te winnen. De periode daarna vond ze inspiratie voor eigen materiaal, nam ze een single op met Anouk en trad ze op met namen als Joss Stone en Sven Hammond. Voor dit debuutalbum schreef ze zelf mee aan alles songs en kreeg daarnaast medewerking van collega’s als Sabrina Strarke en Will Knox.

Soul & R&B
Waar het album met het lichtvoetige maar catchy klinkende ‘Simple Love’ aftrapt, laat Jennie met ‘Shine’ horen waarom we ook weer omver geblazen werden tijdens die “blind audition”; het is juist die stem met dat ongelofelijke bereik en klankkleur die er voor zorgt dat Soul en R&B als een warme deken voelen. Opvallend zijn de backing vocals die Jennie op vrijwel elk nummer laat terugkomen en waardoor de nummers nóg meer karakter krijgen. Luister maar eens naar het swingende ‘Trouble’ dat je mee terug neemt naar het Motown-tijdperk. ’We Grow’ is een ijzersterke R&B-song met een drummachine die het ritme bepaald en natuurlijk kent het album rustpunten zoals ‘These Arms’, de gitaarballad ‘Heaven Wins Again’ en de heerlijke R&B-ballad ‘Mamas Gonna Be There’, compleet met blazerssectie. Zoals verwacht mag haar versie van het al eerder genoemde ‘Who’s Loving You’ niet ontbreken en als een soort bonustrack is daar nog een live-uitvoering van ‘I’d Rather Go Blind’, dat we natuurlijk kennen van Etta James.

Met dit debuutalbum bewijst Jennie dat ze inmiddels een volwassen artiest is en een dito album kan afleveren. Behoudens de twee covers is het eigen werk dat we horen met een gevarieerd palet aan sessiemuzikanten. Blazers en backing vocals zijn prominent aanwezig en voegen écht wat toe. Een heerlijk Soul en R&B-album met meer dan voldoende variatie om te blijven boeien, ook na enkele luisterbeurten. Veel luisterplezier.

Jennie Lena live:
18 October, Gebouw T, BERGEN OP ZOOM
19 October 19, De Spot, MIDDELBURG