Mooi sfeervol album voor Canadese singer/songwriter Jennifer Castle

2018-06-07 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Folk / Pop / Singer-songwriter
8

Jennifer Castle - Angels Of Death

Onder het pseudoniem Castlemusic bracht deze Canadese singer/songwriter eerder al twee albums uit. Vorige week verscheen haar derde album Angel Of Death onder haar eigen naam, met in totaal een tiental sfeervolle tracks.

Label : Paradise of Bac Records / Konkurrent

Lyrics zijn ijzersterk
De in Toronto geboren Jennifer Castle woonde een tijdje in de UK en aan de westkust van Canada (British Columbia) voordat ze zich weer in haar geboorteplaats vestigde en zich binnen het open-mic circuit roerde. Haar muziek laat zich tot het best omschrijven als sfeervolle, melodieuze singer/songwriterspop met een lichte country/folk invloed. Daarnaast zijn haar teksten subliem, wat niet zo vreemd is als we lezen dat ze beïnvloed is door de gedichten die haar vader schreef en tijdens haar jeugd zelf verhalen schreef. Zie hier misschien ook wel de verwijzing in ‘Rose Waterfalls’ (No one said the poetry was easy / Living with a song inside your heart / Living with the muses all around me).

Canadese dichter Al Purdy
Het album is grotendeels opgenomen in een oude kerk in de buurt van Lake Erie bij Toronto. Die desolate omgeving is waarschijnlijk de basis voor de werkelijk prachtig en innemende opener ‘Tomorrow’s Moarning’, maar we kunnen deze prachtige pianoballad ook als referentiepunt zien van het alom aanwezige thema “de dood”, iets wat we allemaal herkennen. (Not a fog / Not a mist / Not a cloud / But you get the gist / The water is all around me / Passing through). Na deze mooie ingetogen opener is het tijd voor het ruim zeven minuten durende ‘Cryin Shame’ en ook dit nummer wordt vooral gedragen door de stem van Jennifer. De titelsong is ijzersterk waarbij ze een deel van een gedicht van Al Purdy verwerkt en waar ze de grenzen van haar stem opzoekt. Verder zweeft het geluid van de pedalsteel en het orgeltje subtiel organisch door dit nummer.

(semi)autobiografisch
Het album wordt eigenlijk in twee delen geknipt waarbij ze elk deel afsluit met een instrumentaal “Reprise”. Het hoogtepunt van het album is waarschijnlijk het (semi)autobiografische ‘Texas’, dat duidelijk wat countryinvloeden kent en waar Jennifer een persoonlijk iets weet te vertalen naar iets universeels. (I go down to Texas/To kiss my grandmother goodbye / she forgets things). Bij ‘Rose Waterfalls’ kunnen we een vergelijking trekken met een countryster als Dolly Parton. Het Folk-achtige ‘Grim Reaper’ en ‘Stars Of Milk’ zijn twee hele mooie, ingetogen ballads die minimalistisch en “stripped down” zijn en die ondanks hun eenvoud toch boeiend blijven.

Het stemgeluid van Jennifer Castle is, zoals altijd overigens, helder en breekbaar maar toch ook weer krachtig. De nummers zijn overtuigend en divers waarbij Jennifer soms de minimalistische benadering zoekt om vervolgens weer richting countrymuziek, folk en zelfs indierock te gaan. Met Angels Of Death weet ze waarschijnlijk een breed publiek te bereiken. Een album met dat na elke luisterbeurt mooier wordt. Het album is aardig vormgegeven en alle teksten en achtergrondinfo zijn bijgevoegd. Veel luisterplezier.