Jennifer Castle - Monarch Season

Label : Paradise Of Bachelors

2020-11-26 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
8

Jennifer Castle - Monarch Season

De Canadese Jennifer Castle brengt wisselend onder haar eigen naam en het pseudoniem Castlemusic al sinds 2006 albums uit. Onlangs kwam daar haast geruisloos haar zesde album Monarch Season uit, dat wederom gekenmerkt wordt door mooie, kleine liedjes; ditmaal negen stuks.

Less is more
Hoe vul je een album vol met muziek als het meest onderscheidende kenmerk van een album eigenlijk de “stilte” is? De negen nummers die we op Monarch Season voorbij horen komen zijn ergens in 2019 opgenomen in de keuken van haar huis in Port Stanley aan Lake Erie in Ontario Canada.  Ze schreef alles zelf en we horen ook alleen Jennifer alleen op piano, akoestische gitaar en mondharmonica. That’s all, meer is er niet. En toch weet de in Toronto geboren Jennifer weer een boeiend album af te leveren ondanks het spaarzame instrumentarium. Openen doet ze met het instrumentale ‘Theory Rest’ waar we haar op de akoestische gitaar horen. Vervolgens is daar ‘NYC’ waarmee ze herinneringen oproept aan de tijd dat ze in deze metropool leefde en het is toch wel vertederend hoe ze de geest van die stad op een haast serene wijze vorm horen geven. We horen haar op mondharmonica en akoestische gitaar en dit liedje heeft een wat “ traditional” Folk gehalte.

Gebroken liefde
‘Justice’ is een roep om sociale rechtvaardigheid, hoe actueel in deze tijd en met ‘Veins’ noemen we een nummer dat de Canadese singer/songwriter al wat jaren geleden maar perfect op dit album past. Op de titelsong horen we de singer/songwriter weer op piano denkbeeldig uit het raam kijken, iets wat in deze tijd ook weer prima past. Jennifer toont wederom dat ze een groot bereik heeft met haar stem. Luister maar eens naar ‘Moonbeam Or Ray’ waar we haar de vraag “did you break me to pieces?" aan haar minnaar horen stellen en ook bij de prachtige afsluiter ‘Broken Hearted’ is de liefde het centrale thema (“What becomes of a broken hearted? Will they ever heal? Will they ever love again?”). Bij het haast beklemmende ‘Purple Highway’ klinkt Jennifer breekbaarder als ooit.

Monarch Season is een rustgevend, haast vertederend album geworden. Mooie, kleine en soms intieme luisterliedjes die door Jennifer zelf geschreven en uitgevoerd worden op een wat spaarzaam instrumentarium. Een album dat door de sereniteit absoluut past in deze tijdsgeest en dat van deze recensent nog best wat langer had mogen duren. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter