2019-05-22 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / R&B / Soul
8,5

Jessy Wilson - Phase

Phase is de titel van het debuutalbum van de Amerikaanse singer/songwriter Jessy Wilson. Een album vol met stijlvolle R&B en Soulinvloeden dat een echt “breakthrough”-album kan zijn.

Alicia Keys en John Legend
Ze is geboren in het hectische New York en opgegroeid met muziek van Aretha, Curtis Mayfield maar ook met de Hip-Hop van Jay-Z. Na haar afstuderen werd ze eigenlijk ontdekt als zangeres door Alicia Keys waar ze als achtergrondzangeres mee tourde en we horen haar ook terug op enkele albums van Alicia. Nadat ze naar Nashville verhuisd was werd ze onder de vleugels van een andere grootheid uit de singer/songwriterwereld genomen, John Legend. In 2016 bracht ze samen met Kallie North onder de naam Muddy Magnolias een album uit en tourde met Legend. De samenwerking met Kallie eindige en de afgelopen periode heeft de Amerikaanse gewerkt aan dit solodebuut.

Opvallende producer
Meest opvallende naam is misschien toch wel die van producer Patrick Carney (drummer Black Keys) en zijn invloed horen we meteen terug bij opener ‘Oy baby’; strakke drums en toch hier en daar een snijdende gitaar geeft dit soulvolle nummer nét wat meer karakter. Vervolgens is daar de uitgekomen single ‘Love & Sophistication’ waar Jessy in de wat hogere regionen zingt waardoor het nummer wat dromeriger wordt. Dat de singer/songwriter gezegd is met een fenomenale stem bewijst ze op een track als ‘Clap Your Hands’, een krachtig, stoer nummer me Hip-Hop invloeden waar ze haar stem als instrument gebruikt.

De moderne "Black Woman"
Op sommige tracks pakt ze terug naar haar eigen leven. ‘Stay Cool’ neemt ons terug naar haar jeugd in Brooklyn en bij ‘Cold In The South’ horen we haar zingen over haar ervaringen als moderne zwarte vrouw. ‘Waitin On…’ is een ijzersterke ballad, ‘LOVE me’ is uiterst dansbaar en bij ‘Cool One’ klinkt Jessy breekbaar. Maar altijd is het de Soul en R&B wat we als rode draad door haar liedjes heen horen. In een interview zei Jessy over dit album: “In a way, like Dylan or Picasso, I feel like I’m going through these different phases as an artist,” she explains. “That’s what inspired the title, Phase. This album fills the gap between everything I’ve been and everything I’m becoming. It’s the piece that’s been missing”. Met de afsluiter ‘LA Night’ laat ze ons nog één keer van haar talent en haar prachtige stem genieten in deze romantische ballad komt nog één keer alles samen.

Phase is een aansprekend en inspirerend debuut. De elf nummers zijn in balans en zijn doordrenkt met Soul en R&B waarbij de hand van Patrick Carney hoorbaar is. Natuurlijk horen we een sound die niet vernieuwend is en herinneringen oproept maar met Phase trekt Jessy Wilson absoluut onze aandacht. In Amerika gaat ze op tournee met The Black Keys; hopelijk komt er ook een “European Leg”. Een aanrader. Veel luisterplezier.

Pop / R&B / Soul