Vierde album van de Zweedse singer/songwriter Jens Lekman

2017-02-28 07:00:00 • 3 min lezen

Singer-songwriter
7

Jens Lekman - Life Will See You Now

De combinatie van Disco, Samba en andere dansmuziekstijlen in combinatie met persoonlijke ervaringen en humor vormen de basis voor Life Will See You Now, het vierde album van de Zweedse singer/songwriter Jens Lekman.

“A Thirties-Crisis DISCO Album”
De 36-jarige Zweed Lekman schrijft sinds zijn jeugd zijn eigen nummers. Onder de naam Rocky Dennis (uit de film The Mask) bracht hij in eigen beheer wat singles uit en in 2002 stuurde hij wat werk naar het onafhankelijke muzieklabel Secretly Canadian die hem vervolgens contracteerden. Zijn debuutalbum When I Said I Wanted To Be Your Dog kwam in 2004 uit, haalde de top 10 van de Albumcharts in Zweden, en bestond vooral uit nummers die eerder onafhankelijk waren uitgebracht. Daarna volgden Night Falls Over Korteleda in 2007 (nr. 1 status in Zweden), I Know What Love Isn’t en nu dan zijn vierde album Life Will See You Now. Naar eigen zeggen is deze plaat lekker toegankelijk maar evengoed een “A Thirties-Crisis Disco Album” met een knipoog naar gemaakte keuzes in het leven.

DISCO, Samba, Calypso vormen ingrediënten
Voor dit nieuwe album riep Lekman de hulp in van producer Ewan Pearson (o.a. Chemical Brothers, M83 e.a.) om meer variatie in de ritmesessies aan te brengen; Disco, Samba, Calypso e.a. moesten ingrediënten van dit album worden en het geluid vormgeven. ‘Our First Fight’ is een mooi voorbeeld van deze insteek. De persoonlijke verhalen, de zelfspot en zo nu en dan wat zwarte humor zijn overigens wederom aanwezig. Op het uiterst dansbare en een Caraïbisch klinkend ‘What’s That Perfurme That You Wear?” horen we een stukje van Ralph MacDonald’s ‘The Path”. Soms is voor je gevoel de tekst in strijd met sfeer van het nummer. Op het vrolijk klinkende ‘Evening Prayer’, incl. een bijdrage van LouLou La Motte, zingt Lekman “It’s Been A Long, Hard Year”, over een vriend die een 3D-print van zijn eigen tumor maakte. Over zwarte humor gesproken….

Een floorfiller
‘Hotwire The Ferris Wheel’ is bij uitstek het nummer dat de sfeer van dit album weergeeft. Vocaal bijgestaan door Tracey Thorn is dit één van de sterkere nummers, ook weer met dat zonnige karakter. Bij een nummer als ‘Wedding In Finistère’ wordt het zomerse en vrolijke karakter nog eens versterkt door de blazers, de afrobeat en door de variatie in couplet en refrein. ‘How Me Met, The Long Version’, vertoont akelig veel overeenkomsten met de disco-floorfiller ‘Ain’t No Stopping Now’ van Mc Fadden & Whitehead uit 1979; een heerlijke dansplaat, compleet met blazers. Naast al die vrolijke noten durft Lekman ook wel wat persoonlijk te worden zoals bij het lekkere midtempo ‘Postcard # 17’. Op afsluiter melancholische ‘Dandelion Seed’ doet Lekman daar nog een schepje bovenop; een mooi rustig nummer met akoestische gitaren en de accordeon als verrassingselement.

Life Will See You Now is een tropische verrassing. Tien ongecompliceerde tracks die lekker wegluisteren, over het algemeen prima dansbaar en muzikaal breed toegankelijk zijn. Als je bereid bent een laagje dieper te zoeken en de songteksten op te nemen wordt het hier en daar wat persoonlijker. Al met al een prima comeback van deze Zweed, ondanks de niet aansprekende albumcover. Veel luisterplezier.

Jens Lekman live:
20 april : Tivoli Vredenburg, Utrecht

Singer-songwriter