Smaakvol "Americana" album Trouble van Jeroen Schmohl

Label : Eigen Beheer

2019-12-15 07:00:00 • 2 min lezen

Americana / Singer-songwriter
7,5

Jeroen Schmohl - Trouble

Jeroen Schmohl is voor de kenners geen onbekende. Naast zijn solowerk als zanger en gitarist kennen we hem als lid van The Tennesse Studs en The Stringlers. Daarnaast horen we “Mr. Dobro” als gastmuzikant regelmatig voorbij komen. Onlangs was de première van zijn nieuwste soloalbum Trouble.

Vergeten pareltjes
Schmohl is naast zanger ook gitarist en heeft een voorliefde voor de Dobro, een resonatorgitaar met dat specifieke geluid. Op Trouble horen we de zanger op een twaalftal rustige, met Americana-invloeden doorspekte nummers terug. Nummers die we kennen van grote namen zoals ‘Dead Flowers’ van Mick Jagger/Keith Richards, ‘I Drink’ (Mary Gauthier) en ‘Let The Train Blow The Wistle’ van Mr. Jonny Cash. Al die tracks worden op een rustige, ingetogen maar vooral smaakvolle wijze neergezet. Het is duidelijk dat we hier met een muzikant te maken hebben die respect heeft én toont voor deze soms vergeten pareltjes uit het Bluegrass/Country/Americana genre.

Eigen werk
Met een keur van gastmuzikanten om zich heen is Trouble tot stand gekomen waarbij zijn boezemvriend Roland van Beveren (gitaar, pedalsteel) niet mag ontbreken zonder overigens iemand tekort te doen. Met ‘Don Reid’ durft Schmohl het zelfs aan een zelf geschreven nummer op de plaat te zetten. Hoogtepunt is misschien ‘Concrete And Barbed Wire’ dat we van Lucinda Williams kennen met Kirsten Michel als tweede stem en de prachtige afsluiter ‘Willin’ (Lowell George).

Trouble is een meer dan geslaagd album van internationale allure. Twaalf songs waarvan sommige echt onder het stof uit zijn gehaald en waarmee Schmohl kleur bekent. Veel luisterplezier.

Americana / Singer-songwriter