Oscar Jerome - Breathe Deep

Label : Caroline Int.

2020-08-21 07:00:00 • 3 min lezen

Jazz / Pop / R&B / Singer-songwriter
8

Jerome Oscar - Breathe Deep

Met zijn eerder uitgebrachte EP’s, waaronder Live In Amsterdam, lichtte hij al een tipje van de sluier van zijn talent. De Britse gitarist, schrijver en zanger Oscar Jerome bracht onlangs zijn debuutalbum Breathe Deep uit, iets waar menig muziekliefhebber reikhalzend naar uit keek.

“Mash-up”
De uit Norfolk afkomstige Oscar bewijst op dit debuutalbum als geen ander muziekstijlen moeiteloos met elkaar te kunnen combineren. Of het nu Jazz is, Soul, R&B en zelfs wat Fusion, dat en nog veel meer komt allemaal voorbij tijdens de elf nummers die er op dit album staan. Na de korte instrumentale intro ‘Searchng for Aliens’ is daar het uiterst groovy en funky klinkende ‘Sun For Someone’ en meteen maken we kennis met Oscar’s kunst om een soort “mash-up” van stijlen te maken. ‘Your Saint’ is wat rustiger met slimme jazzy invloeden en ‘Coy Moon’ is een heerlijk laid-back achtige track die alle haast als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Ook Oscar durft het aan om een instrumentaal nummer op het album te plaatsen; ‘Fkn Happy Days ‘N’That’ is een heerlijke, ruim vijf minuten durende, Jazz-jamsessie waaruit nog maar eens blijkt hoe getalenteerd de Brit is.

Lianna La Havas
Jerome is een begenadigd jazzgitarist die op het Trinity Laban Conservatorium zijn vaardigheden verder ontwikkelde en in de jaren daarna met diverse grote namen samenwerkte. Hij behoort tot die nieuwe lichting muzikanten en daarvan is dit debuut het eerste resultaat. Het hoogtepunt van het album is misschien wel ‘Timeless’, waarbij we Lianna La Havas horen die zelf onlangs haar nieuwe album uitbracht. De combinatie van haar diepe en innemende soulstem met het subtiele gitaarspel van Oscar smaakt naar meer. Dat hij ook met aandacht wat nummers op dit debuut plaats die we al eerder op een EP hebben gehoord is logisch; ‘Give Back What You Stole From Me’ (van de gelijknamige eerste EP) en ‘Gravitate’(Live In Amsterdam) zijn muzikale pareltjes die prima op dit album passen. Afsluiter ‘Joy Is You’ is na ‘Timeless’ mijn favoriet; Oscar alleen op zijn gitaar en dit nummer bewijst andermaal dat de invloed van George Benson als inspirator alom aanwezig is.

Breathe Deep is een aansprekend debuut van een singer/songwriter én gitarist met een ongekend veelzijdig talent. We doen hem en dit debuutalbum echt te kort als we ons beperken tot het stempel Jazz en Oscar Jerome is een naam waar we de komende jaren vast nog veel van gaan horen. Veel luisterplezier.

Jazz / Pop / R&B / Singer-songwriter