2015-04-10 07:00:00 • 8 min lezen

Jesse Malin - New York Before The War

Label : One Little Indian Eindoordeel : 8

Jesse Malin is een in Nederland relatief onbekende singer/songwriter die toch zijn sporen in de muziekindustrie al heeft verdiend. Deze week kwam zijn zevende album New York Before The War uit, een mengeling van singer/songwriter en andere Amerikaanse muziekstijlen.

Frontman van glamrockband D Generation Malin groeit op in Queens, New York. In zijn beginperiode speelt hij vooral in rockbands voordat hij frontman wordt van de glamrock band D Generation die in de ‘90er jaren in New York furore maakt. Geïnspireerd door schrijvers als Tom Waits, Neil Young maar ook een Bruce Springsteen schrijft Malin veel, heel veel materiaal. In 2002 ziet zijn debuutalbum The Fine Art Of Selfdestruction het daglicht, een album dat vooral in Amerika en Engeland goed wordt ontvangen. Sindsdien heeft Malin behoorlijk wat materiaal uitgebracht maar zijn laatste album dateert al weer uit 2010. De afgelopen jaren heeft Malin zich ontwikkeld tot een singer/songwriter die moeiteloos muzikale uitstapjes kan maken, wat hij dus bewijst op New York Before The War.

Vele muziekstijlen eigen Malin opent ijzersterk. ‘The Dreamers’ is een indringende ballad met een spannende lading. De tweede stem, de piano en de “dreigende” gitaar maken dit meteen tot één van de betere nummers. In diezelfde singer/songwriter hoek kunnen we ook ‘Bar Life’ en het gevoelige ‘She’s So Dangerous’ plaatsen. Gedurende het album bekruipt je wel regelmatig het gevoel van herkenning van andere artiesten. Zo ook bij ‘I Would Do It For You’, een typisch singer songwriter nummer op een pakkende melodie dat je aan Jackson Browne zou kunnen doen denken. ‘Deathstar’ opent daarentegen weer á la Fisher Z, de band uit begin jaren ’80. Lekker uptempo, bas zwaar aangezet waardoor het geheel  een klein beetje punkachtig wordt.

Van rock’n roll, via soul naar singer/songwriter Zo is er geen tijd om een moment van verveling te krijgen want met ‘She Don’t Love Me Now’ schotelt Malin ons een track vol die, mede door het geluid van de blazers, heerlijk soulvol is. Vervolgens krijgen we met ‘Bent Up’ een onvervalste portie rock ’n roll voorgeschoteld waarbij speciale aandacht wordt opgeëist door de mondharmonica en de honkytonk-piano. ‘Immigration Boots’ en ‘Oh Sheena’ zijn lekkere rock-achtige nummers waarbij de eclectische gitaren een prominente plaats krijgen; ze zijn alom nadrukkelijk aanwezig. Een vleugje Bryan Adams of John Mellencamp is wellicht herkenbaar. Nog iets steviger is wellicht ‘Turn Up The Mains’ waarbij Malin werkelijk alle registers opentrekt. Tot slot nog speciale aandacht voor ‘The Year That I Was Born’, een waarachtige prachtig nummer. Een vleugje folk en country en het subtiele gitaarloopje zorgen dat dit rustige nummer één van de hoogtepunten is van dit echt Amerikaans klinkende album.

Eindoordeel New York Before The War is een groeiplaat. Laat dit album op je inwerken en gun het een paar luisterbeurten. Drie kwartier lang schotelt deze Amerikaan je prima popmuziek voor met uitstapjes naar verschillende muziekstijlen. De veelzijdigheid van deze singer/songwriter komt vanzelf bovendrijven alsmede de waardering voor dit meer dan prima album. Veel luisterplezier.

Jesse Malin live: 29 mei, Paradiso, Amsterdam