Nieuw soloalbum vol etherische soundscapes voor Jessica Moss

label : Constellation Records

2018-11-24 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Instrumentaal / Klassiek
7,5

Jessica Moss - Entanglement

Entanglement is het tweede album van de Canadese Jessica Moss, een in Canada alom gevierd violiste. Ze speelde o.a. bij Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra, Black Ox Orkestar en verder maakte ze deel uit van diverse samenwerkingsverbanden.

Drones, Loops en de viool
Entanglement is een album dat feitelijk bestaat uit twee lange stukken waarbij ‘Particles’ als een soort A-side fungeert en uit één deel bestaat terwijl ‘Fractals ‘ als een B-side fungeert en uit vier samenhangende delen bestaat. Het 22-minuten durende epische ‘Particles’ wordt knap opgebouwd waarbij kunstmatig klinkende drone-geluiden en synths samensmelten met het vioolspel van Jessica Moss. Het is dan ook geen makkelijk stuk maar al luisterend kun je er vele voorstellingen bij bedenken. Na een kleine dertien minuten is er een soort van atmosferische overgang met wat klanken en kunnen we flarden van de woorden "Sounds of violence fill the sky, darkening clouds are passing by" opvangen. De laatste minute bestaan vooral uit een aaneenschakeling van etherische klanken en soundscapes.

Verschillende gemoedstoestanden
De B-kant kent een heel ander geluid. ‘Fractals (truth 1)’ begint meteen met vertrouwde vioolklanken waarbij het soms lastig is om duidelijk te ontwaren of we nu naar een viool of een cello luisteren. Knap hoe Jessica als soliste met alleen de hulp van wat loops de kamer weet te vullen met haar vioolklanken. Het melancholische gevoel overheerst wat tijdens dit eerste deel wordt gaandeweg het tweede deel wat omgebogen naar een wat dramatischer sound. Het derde deel wordt interessant door de echoënde klanktaal die Jessica toepast en deze in een bepaalde gelaagdheid je huiskamer instuurt waarmee er een soort van natuurlijke fantasiewereld ontstaat. Bij het vierde deel laat ze haar favoriete instrument, de viool, nog maar eens spreken. Wat meer richting folklore laat ze nog eens horen wat een begenadigd muzikante deze Canadese is.

Entanglement is geen doorsnee album en je moet er echt wat tijd en aandacht aan besteden. Bij het luisteren van deze plaat komen als vanzelf de beelden in je hoofd voorbij en kun je zo maar van alles gaan visualiseren zoals een reis door diverse zonnestelsels. Veel luisterplezier.

Alternative / Instrumentaal / Klassiek