2019-02-14 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Jessica Pratt - Quiet Signs

De Amerikaanse singer/songwriter Jessica Pratt is terug met haar derde album Quiet Signs. Opnieuw neemt ze ons mee naar die wat lome, Lo-Fi-achtig klinkende Folkpop waar ze al eerder naam mee maakte.

Folk uit de jaren ‘60
Quiet Signs is de opvolger van On Your Own Love Again uit 2015  en Jessica houdt vast aan de formule die tot op heden voor haar succesvol is geweest; het Lo-Fi-achtige geluid dat doet terug denken aan de Folk uit de jaren ’60 en dat in combinatie met het sobere instrumentarium en haar wat nasale stemgeluid. Om een goed beeld te vormen is het aan te raden om met een nummer als ‘Fare Thee Well’ of ‘Poly Blue’ te starten. Het beeld van een luie, zonnige zaterdagmiddag met een Deja vu naar de muziek van Brian Wilson uit de jaren ’60 doemt dan vanzelf op; het authentieke stemgeluid, het sobere gitaarspel van Jessica en de sobere arrangementen eromheen met hier en daar wat piano, orgel en wat strijkers.

Prachtig stemgeluid
Opener ‘Opening Night’ is een wat melancholieke, instrumentale interlude waarbij we multi-instrumentalist én haar partner Matt McDermott op piano horen. Op ‘As The World Turns’ is het Jessica die zichzelf op gitaar begeleidt en je de “stilte” als het ware om het nummer heen blijft horen. Kippenvel. Met een beetje fantasie horen we in ‘Here My Love’ een vleugje soul terug en bij het wat lichtvoetige ‘This Time Around’ wordt de helderheid van haar stem nog maar eens geëtaleerd.

Het is vooral de meer dan intrigerende stem, het instrumentarium en de sfeer die Jessica weet te creëren die de specifieke sound van Quiet Signs vormen. Jessica neemt je in ieder geval mee op een loom, wiegende wind naar de jaren ’60 en laat je daar in een bedje van eigentijds nostalgie achter. Veel luisterplezier.

Jessica Pratt live:
27 maart; Paradiso, Amsterdam
28 maart, Rotown, Rotterdam