Nieuw album van Chicago's Jessica Risker vol met ingetogen Folk songs

2018-05-09 07:00:00 • 2 min lezen

Folk / Singer-songwriter
7,5

Jessica Risker - I See You Among The Stars

Jessica Risker is binnen de DIY (Do It Yourself) in Chicago en omstreken erg actief. Met haar “psychedelische” folk en als onafhankelijk artieste heeft ze een behoorlijke staat van dienst opgebouwd. Deze week komt haar nieuwste album I See You Among The Stars uit.

Label : Western Vinyl

In Chicago zeker geen onbekende
Jessica is binnen Chicago’s muziekscene geen onbekende en heeft lokaal de afgelopen tien jaar al de nodige erkenning ontvangen zoals “Emerging Artist Of The Year”. Ze brengt muziek uit onder haar eigen naam maar ze treedt ook op onder de artiestennaam Deadbeat en de afgelopen jaren heeft ze al het nodige werk uitgebracht. Zo was er in 2009 het album One Foot Out The Door waarbij haar scheiding de nodige inspiratie vormde. De muziek van Jessica kenmerkt zich vooral door het werken en experimenteren met muzikale soundscapes én het schrijven van minimalistische composities die werkelijk terug naar de basis gaan.

Minimalistische Folk met een open mic
Op dit nieuwe album I See You Among The Stars is het niet anders. We tellen acht liedjes die allemaal binnen dezelfde structuur vallen en een soort gelatenheid uitstralen. Folkmuziek in redelijk pure vorm waar we Jessica op akoestische gitaar zichzelf horen begeleiden en ons als luisteraar als het ware in slaap sust. De openings- en titeltrack geeft dan ook meteen de kern van dit album weer; Jessica met een wat ingehouden stem voor een open mic met een akoestische gitaar en op de achtergrond wat percussie. That’s All. Met nummers als ‘Anyway When I Look In Your eyes’, ‘Zero Summer Mind’ en ‘Help Me Help Me’ wordt je als het ware het ware in de geesteswereld van deze singer/songwriter in slaap gewiegd. Zo nu en dan wordt er subtiel wat percussie toegevoegd. zijn er wat keys (Joshua Wentz), of strijkers zoals bij ‘Shallow Seas’ maar het zijn echt details die voor de variatie zorgen. Zelf zegt Jessica hierover: "I want listeners to take away that this a singer-songwriter guitar album, but there's also spacey, kind of modern ambient noises. Josh and I worked very hard in placing them in just the right amount.". Naar onze mening is dat gelukt.

I See You Among The Stars is een album geworden dat vol staat van gevoelige, tere en breekbare liedjes. Het is een soort van warme deken die rust brengt en zorgt dat je even tot inkeer komt in deze gejaagde wereld. De acht nummers tikken een klein half uur speelduur aan en het gevaar is wel dat er wat verveling toeslaat omdat er relatief weinig variatie tussen de nummers bestaat. Voor de liefhebbers van (minimalistische) Folk muziek en luisterliedjes een aanrader. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter