2016-12-29 07:00:00 • 3 min lezen

Jessica Sligter - A Sense Of Growth

Label : Hubro/ PIAS Eindoordeel : 7

De van origine Nederlandse Jessica Sligter is al jaren woonachtig in Noorwegen en heeft eigenlijk haar muzikale carrière ook vooral daar vorm gegeven. Haar nieuwste album A Sense Of Growth, waarop weer veel sessiemuzikanten te horen zijn, kwam onlangs uit.

Een keur aan sessiemuzikanten Jessica Sligter is een Nederlandse singer/songwriter die al heel wat jaren actief is. In 2002 ontving ze reeds een muziekprijs en na haar studie aan het Utrechts conservatorium verhuist ze naar Oslo. Daar brengt ze onder een pseudoniem in 2010 haar debuut uit dat in 2012 een vervolg krijgt onder haar eigen naam en met de titel Fear And The Framing. Het nieuwste album A Sense Of Growth kwam onlangs uit en voor dit album schreef Jessica zelf de muziek en de teksten en kreeg ze de hulp van een keur aan sessiemuzikanten en vocalisten. Opvallendste naam is misschien wel Jenny Hval, de Noorse zangeres en singer/songwriter, die mede bekend staat om haar eigenzinnige en experimentele inslag.

Vocale bijdrage van Jenny Hval Het album kent slechts zeven nummers met een speeltijd van ongeveer dertig minuten. Met de melancholisch klinkende opener ‘Surrounds, Surrounds Me’ ligt Jessica de lat voor zichzelf erg hoog. Het is een werkelijk prachtig nummer waar de volle stem van Jessica volledig tot haar recht komt en waar saxofonist Skerik een waardevolle bijdrage levert. Ook ‘Wherever You Go’ is meer dan prima en hier merken we meteen de vocale veelzijdigheid van Jessica. De eerste track waar we de samenwerking met Jenny Hval ervaren is titelsong ‘A Sense Of Growth’ en, toevallig of niet, hier maken we ook kennis met de experiment drang van Jessica. Ook bij het spannende maar niet alledaagse ‘The Dream Dealer’ levert Jenny een bijdrage.

‘Mercilessley Clear is gebaseerd op het gedicht ‘Aniara’ Zo wordt gaandeweg het album duidelijk dat de studie zang die Jessica volgt aan het Utrechtse conservatorium haar vruchten afwerpt want haar stem is werkelijk een muzikaal wapen. Op het wat minimalistische ‘The Smoking Tree’ wordt de kracht van haar stem wederom bevestigd. De klarinet, meerstemmigheid en wat onverwacht elementen zorgen voor het nodige extra karakter. Echt experimenteel en waarschijnlijk niet voor iedereen even toegankelijk is ‘Mercilessly Clear’; een nummer dat gebaseerd is op het gedicht ‘Aniara’ (geschreven door de Zweedse Nobelprijswinnaar Literatuur Harry Martinson) maar dat even complex als ondoorzichtig in elkaar zit en waarbij Jessica een kakafonie van geluiden aan elkaar rijgt. Bij de albumafsluiter ‘Run Now!’ komen gelukkig de vocale kwaliteiten weer geheel tot uiting en krijgt het album die afsluiter die het verdient.

Eindoordeel A Sense of Growth is een album dat niet voor iedereen even toegankelijk is. Mooie composities worden afgewisseld met toch wat experimentele, artistieke tracks waardoor de samenhang op het album niet altijd even duidelijk is. Verder kennen de zeven nummers slechts een speelduur van ruim een half uur wat ook wat magertjes is. De vraag is of Jessica Sligter met dit nieuwe album een groot publiek zal aanspreken. Feit is dat er wel enkele muzikale pareltjes op te beluisteren zijn zoals ‘Surrounds, Surrounds Me’. Veel luisterplezier.