Jessie Reyez - Before The Love Came To Kill Us

Label : Island Records

2020-04-22 07:00:00 • 3 min lezen

Hiphop / R&B / Soul
8,5

Before Love Came To Kill Us is het debuutalbum van de Canadese singer/songwriter Jessie Reyez. De aanloop naar deze release heeft enkele jaren in beslag genomen, maar het eindresultaat is een volwaardig debuutalbum met maar liefst 14 tracks. Op de “deluxe” versie die enkele dagen geleden uitkwam krijg je nog drie bonustracks.

Grote namen als Calvin Harris
De inmiddels 28-jarige Jessie met Colombiaanse roots liet in 2016 met de single ‘Figures’ voor het eerst van zich horen. In 2017 zag haar EP ‘Kiddo’ het daglicht en dat bleef niet onopgemerkt want de R&B singer/songwriter ontving het jaar daarop een prestigieuze Canadese Juno "Breakthroug Artist" Award voor beste talent. In 2018 bracht ze haar tweede EP Being Human In Public uit en inmiddels schreef ze mee aan liedjes voor grootheden als Calvin Harris, Normani en Eminem. Die samenwerking met Eminem smaakte blijkbaar naar meer want ook op dit debuutalbum is er een track waar de getalenteerde singer/songwriter met Eminem samenwerkt; het wat lome R&B en Doo-Wop ‘Coffin’ krijgt een verrassende wending als de rapper zich er mee gaat bemoeien.

Vlijmscherpe teksten
De rustige R&B opener ‘Do You Love Her’ verhult het tekstuele venijn als we haar horen zingen: “I should've fucked your friends / It would've been the best revenge for the fire that you started”. Dat gebroken hart zit nog diep en de toon is gezet. Overigens loopt de liefde als een rode draad door dit album met het in het Spaans gezongen ‘La Memoria’ als sprekend voorbeeld. Binnen de R&B zoekt Jessie wel de randjes op. Luister maar eens naar het furieuze ‘DEAF’ (Who Are You) dat meer naar Hip-Hop neigt, het Bossa-Nova achtige ingetogen ‘Intruders’, het Tip-hop ‘Dope’ en het duet ‘Imported’ met 6Lack. Zo weet ze gedurende het hele album je aandacht vast te houden want met ‘Same Side’ weet ze ineens weer zo’n rustig verhalend nummer te brengen. Wel zijn we inmiddels overtuigd van het feit dat je hier met een zelfbewuste vrouw te maken hebt die op komt voor haar rechten als we haar in ‘Roof’ de tekst “I might be petite / But I'm a fuckin' monster” horen zingen. Met de ballad ‘Love In The Dark’ hebben we waarschijnlijk de meest toegankelijke track van het album en natuurlijk mag haar doorbraak ‘Figures’ niet ontbreken.

Before Love Came To Kill Us is een boeiend debuutalbum dat bij elke luisterbeurt meer glans krijgt. Ze heeft een stem die soms wat aan Amy Winehouse doet denken en ze bespeelt het hele spectrum binnen de R&B met uitstapjes naar Soul, Hip-Hop enz. Voeg daarbij de gave om vlijmscherpe teksten te kunnen schrijven en je hebt het talent dat Jessie Reyez heet te pakken. Veel luisterplezier.

Hiphop / R&B / Soul