2015-11-06 07:00:00 • 8 min lezen

Jewel - Picking Up The Pieces

Jewel – Picking Up The Pieces Label: Universal Eindoordeel: 8

Voor de Amerikaanse singer- songwriter Jewel is het alweer een poos geleden dat ze een enorme hit scoorde. Het herkenbare beeld van een akoestische gitaar en een fragile stem die zingt over de drama van de liefde en wat er allemaal op straat gebeurd is een klassiek voorbeeld geworden van singer songwriters. Inmiddels wordt “de beste…” op tv gebracht en is een Maaike Outboter een gevierd resultaat.

Het kan niet op tegen de echte fragile songs van Jewel. Haar juwelen heldere stem bracht de hit “Foolish Games” ergens in de jaren 90. Het kwam van haar debuut album “Pieces of You” dat haar tot een wereldwijd succes bracht. Haar stem is nog steeds even helder en zingt de drama van het hedendaagse leven. Haar uithalen zijn een karakterpunt van het gehele genre geworden. In “A Boy Needs A Bike” doet ze dit prachtig over. Natuurlijk ligt de muziek dicht bij de country. Het country nummer “Everything Breaks” zit vol drama. Haar krakende stem met de dramatische uithalen zonder dat het stoort, doen het nummer hartverscheurend worden. Of het nu om de “Family Tree” gaat of His “Pleasure is My Pain”. Het is allemaal even dramatisch als treffend. Precies waar de singer songwriter zijn of haar emotie in legt. Geen band die haar overruled of nodig is om te ondersteunen. Nee Jewel doet het allemaal op eigen kracht. Uiteindelijk weet ze haar idool Dolly Parton te strikken om met haar “My Fathers Daughter” te zingen.

Met “Picking Up The Pieces” staat het oppakken van het succes van haar debuut “Pieces” centraal. En dat is haar meer dan gegund.