2015-03-12 07:00:00 • 5 min lezen

Jill Barber - Fool's Gold

Jill Barber – Fool’s Gold Label: Outside/Canada Eindoordeel: 8

Jill Barber is een Canadese zangeres die opgegroeid is in Halivax, Nova Scotia. Als je daar bent opgegroeid ben je al een bevoorrecht mens. Maar het gaat om haar muziek. Haar broer is de singer songwriter Matthew Barber en Jill heeft zich gestort op de jazz pop. Inmiddels ze al met de legendarische Ron Sexsmith gespeeld en komt ze nu met haar zevende album “Fool’s Gold”.

Het album is bijzonder relaxt qua stijl en met haar stem geeft ze een rustgevende sfeer weer. “Let’s Call It Love” geeft de popsound in de jazz waardoor het nostalgisch klinkt. Terwijl “The Careless Ones” en “If Only In My Mind” naar de stijlvolle chansons gaat. Door de violen die ingeschoven worden kent het een country karakter dat doet denken aan Dolly Parton, Dusty Springfield of een Adele haar relaxte nummers. Met “Darling It Was You” komt de country folk even om de hoek kijken. De dixieland band bren g in het zelfde tempo van het album dit nummer. Hierdoor past het in het geheel.

Het zoete album ademt de romantiek en is voor de late uren zeker geschikt. Het beeld van een kleine zaal met fluwelen stoeltjes en een podium met diep rood gordijn komt al snel op je netvlies bij het luisteren van dit album. Maar de rust blijft goed gebalanceerd met “Lucky In Love” , “Only You” of het teardropping “If You Are Going To Break My Heart”. Het album gaat een stap verder dan Caro Emerald waardoor Jill Barber terecht vele prijzen binnen heeft gehaald. Dat zal met dit album zeker een vervolg krijgen. Een lekkere jazz album voor een groot publiek.