Jim Lauderdale - London Southern

Jim Lauderdale - London Southern

2017-02-06 07:00:00 • 4 min lezen

Country
8

Jim Lauderdale - London Southern

Jim Lauderdale is vooral in Amerika een begrip en een alom gewaardeerd country, Americana en Bluegrass singer/songwriter. Afgelopen weekend was daar de release van het nieuwe album London Southern van de bijna 60-jarige Lauderdale

Label : Proper / Bertus

Een zeer gerenommeerde singer/songwriter in Amerika
Jim Lauderdale is een begrip. Vooral in Amerika heeft hij met alle grote namen gewerkt en het podium gedeeld. Zijn debuut maakte hij in ’91 met Planet Of Love en inmiddels staat de teller op bijna 30 albums. Vooral zijn albums van de laatste jaren, waaronder Buddy & Jim (samenwerking met Buddy Miller), waren succesvol. Daarnaast schreef hij nummers voor bekende namen als Elvis Costello, Vince Gille en The Dixie Chicks en won hij twee Grammy’s naast diverse andere prijzen zoals de prestigieuze American Eagle Award. Voor de opnames van zijn nieuwste album London Southern trok hij naar de Goldtop Studios in Londen om daar samen te kunnen werken met de band van Nick Lowe en diens “huisproducer’ Neil Brockbank en Bobby Irwin. Nieuw elan en misschien wel een nieuwe sound kreeg Lauderdale ook door de samenwerking met John Oates (Hall & Oates) en Dan Penn.

Lauderdale weet nu ook hoe “soul” klinkt en voelt
Als je nummers gaat schrijven met mensen als Oates en Penn weet je dat de soul om de hoek komt kijken. En juist dat maakt London Southern waarschijnlijk een bijzonders plaat want Lauderdale weet de soul moeiteloos in te passen. Luister maar eens naar de heerlijk subtiele vintage soulschuifelaar ‘Different Kind Of Groove This Time’, een van de nummers die Lauderdale samen met John Oates schreef en waar de romantiek vanaf druipt. Een ander beeldend voorbeeld dat Lauderdale moeiteloos een ander deel van het muzikale spectrum kan bewandelen is bijvoorbeeld ‘What Have You Got To Loose’. Dit is één van de nummers die met medewerking van Penn tot stand kwam met als extra troef een soulkoortje op de achtergrond.

Country, Americana, Soul, het zit er allemaal in
Toch verloochent Lauderdale zijn muzikale roots niet geheel, wat vooral voelbaar is in de nummers die hij zelf schreef. ‘Sweet Time’, een onvervalst countrynummer met ruimte voor piano en gitaar, is de logische opener. Vervolgens is daar het superromantische ‘I Love You More’, een nummer waarbij op aanraden van Brockbank strijkers werden toegevoegd. ‘Don’t Let Yourself Get In The Way’ is weer een lekker country nummer waarbij we Lauderdale toch betrappen op die zuidelijke “twang’. Verder neemt Lauderdale je mee op een muzikale reis waarbij hij diverse stijlen aanraakt. ‘I Can’t Do Without You’ is een lekkere combi van soul en country met ruimte voor de blazers en afsluiter ‘This Is A Door’ is een lekker vlot Rock ’n Roll nummer.

London Southern is na enkele luisterbeurten gepromoveerd tot een schijfje waarbij ik steeds vaker de “replay”-knop indruk. Muzikaal zit het album geweldig in elkaar waarbij Lauderdale laat horen nog steeds over een zeer aangenaam stemgeluid te beschikken. De nummers luisteren makkelijk weg en voelen warm en vertrouwd aan. Natuurlijk is het niet vernieuwend om soul op een subtiele wijze met country te combineren maar na het beluisteren van dit veelzijdige maar vooral romantische album is de bewondering alom dat Lauderdale na al die jaren uit zijn muzikale comfort zone is gestapt. Een droomplaat. Veel luisterplezier.

Country