Jim Lauderdale brengt weer een nieuw Country album uit

2018-08-03 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Folk
7,5

Jim Lauderdale - Time Flies

In Nederland is Jim Lauderdale nog steeds geen écht grote naam binnen. Binnen de Verenigde Staten is deze tweevoudig Grammy-winnaar echter een grote naam binnen de Americana, Country en Blue Grass-scene. Deze week bracht hij zijn laatste album Time Flies uit.

Label : Yep Roc Records

“Multi-Tasker”
De inmiddels 61-jarige Lauderdale is een ongelofelijk druk man. Naast producent is hij co-host bij de radio show op SiriusXM’s Outlaw Country Station, runt hij een eigen platenlabel en ziet ook nog kans vaker dan de gemiddelde artiest nieuw werk uit te brengen. London Southern (Proper Music) werd vorig jaar nog uitgebracht en kreeg positieve kritieken, ook van deze recensent, en Time Flies zal ongeveer zijn 30e of 31e album zijn. Ook schreef hij mee aan nummers voor Elvis Costello, The Dixie Chicks en anderen en zijn er tal van samenwerkingen terug te vinden. De man kunnen we dus met recht als “multi-tasker” bestempelen.

Terug naar Nashville
Voor dit album trok Lauderdale terug naar de stad waar alles begon, Nashville, Tennessee. Met behulp van co-producer Jay Weaver en keert weer terug naar zijn country-roots met uiteraard weer wat uitstapjes zoals ‘Wild On Me Fast’ waar hij Swing vervlecht met Country en op ‘While We Are Hoping’ horen we wat Dixie terug waarbij de piano en de leadgitaar een prominente rol krijgen. Maar nogmaals, de nadruk ligt op Country en Blue Grass en met opener én titelsong ‘Time Flies’ maakt Lauderdale dat meteen duidelijk; met de pedal-steel op de achtergrond is deze Countryrock ballad een prima visitekaartje. Sociaal bewogen is hij op ‘The Road Is A River’ waar hij zijn zorgen uit over de wereldproblematiek. Een échte Countryballad mag natuurlijk niet ontbreken en met ‘If The World’s Still Here Tomorrow’ en ‘Violet’ zijn daar die gevoelige nummers. Verpakt in een aandoenlijke Countryfolk melodie is ‘Slow As Molasses’ en met ‘Wearing Out Your Cool’ brengt hij een nummer met wat meer tempo waarbij het Hammond en de altsax voor de “swing” en de variatie zorgen.

Lauderdale heeft een onuitputbaar voor het schrijven van nummers waarbij hij zich moeiteloos tussen muziekstijlen beweegt. Dat is op zijn minst gezegd bewonderingswaardig. Met Time Flies brengt hij ons een album met elf nummers die ons weer terugbrengen naar misschien wel de roots van de Amerikaanse muziek. Country als basis met wat muzikale uitstapjes en dat allemaal verpakt in prima nummers. Lauderdale zal overigens deze maand nog een album uitbrengen, Jim Lauderdale and Roland White, een album dat “vergeten” was en stamt uit 1979. Kortom, de man weet van geen ophouden. Veel luisterplezier.

Country / Folk