2015-03-12 07:00:00 • 4 min lezen

Jimmy Somerville - Homage

Label :  Membran Eindoordeel: 7,5

Als je “Cry Boy Cry” uit je speaker hoort galmen denk je waarschijnlijk onmiddellijk terug aan die wereldhit die Bronski Beat scoorde in 1984. Hét gezicht van deze band, Jimmy Somerville, is met Homage helemaal terug aan het popfront.

Bronski Beat & The Communards Somerville was het gezicht van Bronski Beat uit begin 80’er jaren en scoorde die ene wereldhit ‘Smalltown Boy’. In 1985 verliet hij de band en ging met Richard Coles met als het duo The Communards. Ook die band kennen we nog van de floorfiller ‘Dont’t Leave Me This Way’, een geweldige discocover van het nummer dat oorspronkelijk door Harold Melvin & The Blue Notes uitgebracht werd. Toch duurde het succes van The Communards ook niet lang. In ’88 hield de band op te bestaan en ging Somerville solo verder. De eerste jaren was er nog wel wat succes met nummers als ‘You Make Me Feel’ (cover van Sylvester) maar later raakte Somerville wat in de vergetelheid. Tot vorig jaar want het 30-jarig jubileum van ‘Smalltown Boy’ gaf Somerville de broodnodige inspiratie om een nieuw album te maken. Dat nieuwe album Homage ligt sinds afgelopen week in de winkels.

Disco, blazers en strijkers Homage is zoals de titel al aangeeft een ode aan de discomuziek waar Somerville mee opgroeide. Gedurfd maar geslaagd  want het album is één grote discostamper geworden. Vette discomuziek, ondersteund door de typische blazers, strijkers en veel backing vocals zorgen ervoor dat je niet stil kunt blijven zitten. Full speed trapt het album af met ‘Some Wonder’ en ‘Strong Enough’. Bij ‘Freak’ lijkt het erop alsof je het stemmetje uit Jackson’s ‘Thriller’ hoort. ‘Back To Me’ doet je weer aan de glorietijden van Nile Rodgers en Chic terugdenken en alles wat met disco te maken heeft komt halverwege het album samen in ‘Travisty’. Zo is het album een aaneenschakeling van pure dansbare nummers die je heerlijk mee terug nemen in de glorietijden van de disco. Toch brengt Somerville de nodige nuances aan waardoor alle nummers toch een eigen karakter hebben. En dan heb je natuurlijk nog een nummer als ‘The Core’, een wat zwoeler, laid back nummer dat je doet denken aan ’Love To Love You Baby’ van Donna Summer. Met ‘Learned To Talk sluit Somerville af met een heuse discoballad.

Eindoordeel Maak je dus op voor glitterballen, boorden met lange punten, broeken met wijde pijpen en lichtgevende dansvloeren want de disco is terug. Een prima comeback van de man die na een succesvolle periode met Bronski Beat en The Communards zijn solo-carrière nooit echt tot een succes heeft kunnen maken. Misschien dat het de inmiddels 53 –jarige sympathieke Schot nu wel lukt want Homage is een geweldig feelgood album dat werkelijk tot de verbeelding spreekt. Veel luisterplezier.