Label: Napalm Records

DOOR SHARMAYN VINKE
2020-11-18 07:00:00 • min lezen

Metal
8

Jinjer - Alive In Melbourne

De Oekraïense metalcoreband Jinjer werd gevormd in 2009, maar de band beschouwt 2010 als hun officiële start toen Tatiana Shmailyuk op vocalen het stokje overnam van Fatullaiev en Roman Ibramkhalilov zich aansloot als leadgitarist. Sindsdien timmert Jinjer hard aan de weg. Ze zijn een hardwerkende, veel toerende band en ze krijgen steeds meer fans. Begin maart traden ze voor het eerst op in Australië. Elke eerste show op een continent waar ze nog niet eerder hebben opgetreden, wordt opgenomen. Niet met de intentie om het uit te brengen, maar deze opname is zo goed bevallen dat deze nu uit gaat komen; Alive In Melbourne.

De setlist van de show in het Australische Max Watt’s House Of Music is vooral gericht de twee meest recente werken Micro (EP, 2019) en Macro (album, 2019), maar ook ‘Pisces’, ‘Captain Clock’ en andere oudere publieksfavorieten komen aan bod. Op Alive In Melbourne is een energieke band te horen. Het zijn goede muzikanten, maar Shmailyuk valt het meest op met haar vocalen. Ze gaat moeiteloos over van clean vocals naar grunts en weer terug. Niet makkelijk, maar zij doet het. De energie van het publiek is goed hoorbaar en voelbaar. De opname is ook mooi bijgewerkt. Alle instrumenten zijn hoorbaar en goed te onderscheiden. De charme van live-muziek is niet verloren gegaan. De outro had niet in zijn geheel op de release hoeven komen. Het is geen muziekstuk die een mooie afronding geeft. Live was het prima geweest, maar voor een opname niet perse van toegevoegde waarde omdat het een beetje lijkt uit te doven.

Na tien jaar was het tijd voor een live-release en de band stelt niet teleur. Alive In Melbourne komt uit op CD en vinyl. Niet op DVD, maar er zijn beelden te vinden op YouTube.

T e zien in Nederland: zondag 22 augustus 2021 @ Dynamo Metalfest te Eindhoven

Metal