2015-02-22 07:00:00 • 3 min lezen

JJ Grey & Mofro - Ol' Glory

JJ Grey & Mofro – Ol’ Glory

Label: Provogue

Eindoordeel: 9,5/10

Recht uit het hart

“Recht uit het hart”. Dat is het gevoel dat in me opkomt bij het luisteren naar dit nieuwste werk van deze pecan plukkende troubadour uit Florida. Samen met zijn band Mofro schept hij op ‘Ol’ Glory’ een vrijwel perfecte hybride tussen southern rock, funk, blues en Memphis soul die met zoveel overtuiging gebracht wordt dat het niet lang duurt voordat je als luisteraar lekker met het hoofdje zit te knikken alvorens je merkt dat je eigenlijk al 10 minuten volop in de woonkamer aan het dansen was. Een track als ‘Every Minute’ met z’n opbeurende boodschap over hoe elke minuut van het leven gevierd moet worden is dan ook niets minder dan een feestje. En dat is dit hele album eigenlijk. Eén groot feest.

Down ‘n’ dirty

‘A Night To Remember’ kent een heerlijke shuffle die zowel stout als swingend is en waarbij je je als luisteraar zo in een saloon in de swamps van het zuiden van Amerika waant. Terwijl je met ‘Brave Lil’ Fighter’ weer bovenop de tafels staat omdat het heerlijk funked, maar dan wel op z’n southerns. Mooi hier is ook de typische Tarantino trompet waardoor dit nummer wel iets weg krijgt van Santa Esmeralda’s ‘Don’t Let Me Be Misunderstood’. Damn, wat is dit waanzinnig goed! Grey en z’n mannen weten echter van geen ophouden want ook ‘Hold On Tight’ grooved heerlijk deep and dirty zoals we funk graag horen. Sly & The Family Stone vormen hier een solide referentiekader terwijl het wel degelijk compleet aan Grey en Mofro zelf toebehoort. In het titelnummer gaat de band echter helemaal los en heb je het idee alsof James Brown & The Famous Flames uit hun graf zijn herrezen en in de Apollo weer hun beste beentje voor zetten als was het 1964 (maar dan wel met een serieuze dosis Blaxploitation funk!). Dik zeven minuten in lengte klinkt het als de helft daarvan.

Loftrompet

Als nietsvermoedende luisteraar weet je domweg niet wat je overkomt als je deze plaat opzet. Zeker als je nog nooit van Grey en de zijnen gehoord hebt. Zwakke broeders zijn hier in geen velden of wegen te bekennen en het is allemaal met zoveel swagger en zelfverzekerdheid gebracht dat je elke noot vreet als zoete koek. Grey kent z’n klassiekers en leeft en ademt ze door zijn muziek. En vindt in zijn band de perfecte vertolkers van zijn visie. Ik blijf maar de loftrompet uitsteken over dit werk, maar dat komt omdat het werkelijk waar ij-zer-sterk is wat hier gebracht wordt. Geen enkel woord van kritiek dus, enkel de aanmoediging aan een ieder die funk, soul en southern rock een warm hart toedraagt: koop dit.

Eindoordeel: 9,5/10