2017-02-28 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
8

Jo Harman - People We Become

Kenners noemen haar het grootste Britse muzikale talent sinds de ontdekking en doorbraak van Adèle. Dit weekend was de Europese release van het tweede album van Jo Harman, getiteld People We Become.

Doobie Brother’s frontman Michael McDonald horen we ook terug
Maak je op voor de perfecte warme combinatie van soul, blues en Brit Pop. Jo Harman. Nadat ze in 2013 haar debuutalbum Dirt On My Tongue onafhankelijk uitbracht is Jo niet onopgemerkt gebleven. In 2014 ontving ze zelfs de “Best Female Vocale” prijs bij The British Blues Awards uitrijking. Ze tourde intensief en deelde het podium met namen als Sinead O’Connor en Joan Baez. In een interview gaf ze aan haar horizon verder te willen verbreden en hiervoor ging ze wederom de samenwerking aan met Mike Davies om samen liedjes te schrijven. Als producent werd Fred Molin ingeroepen (Sheryl Crow, Lucinda Williams e.a.) en als locatie voor de opnames de wereldbefaamde Sound Emporium Studios in Nashville. Om niets aan het toeval over te laten werd ze omringd door een handvol topmuzikanten zoals Tom Bukovas (Joss Stone, Sheryl Crow), drummer Greg Morrow en zelfs een grootheid als Michael McDonald werd gestrikt voor een bijdrage. Kortom, niets werd aan het toeval overgelaten.

Een bijna voelbare spanningsboog
People We Become is vanaf de eerste noot die droomplaat. Muziek en teksten die klinken alsof ze recht uit het hart komen en kennen een geluid dat ongekend warm is zonder dat je het gevoel krijgt dat de plaat overgeproduceerd is. Alles is in balans. ‘No One Left To Blame’ is die dampende soultopper die misschien doet denken aan de glorieperiode van Joss Stone. Daartegenover worden prachtige persoonlijke nummers gezet als ‘Silhouettes Of You’ en ‘Person Of Interest’ over het opkrabbelen na een verbroken relatie. ’Unchanged And Alone’ is één van de meest aansprekende nummers door de bijna tastbare spanningsboog die het hele nummer voelbaar is.

In alle opzichten volwassener geworden
In een interview geeft Jo ook aan dat haar stemgeluid haar grootste instrument is. Zelf zegt ze hierover: “I’ve Learned How To Express Myself A Bit Better, And Convincingly Put Across The Stories I’m Telling. It’s A Natural Progression. My Voice Has Matured,  In the Same Way That The Songs Have Matured.” Waarschijnlijk het mooiste voorbeeld hiervan is Afsluiter is de titelsong, een gevoelige piano-ballad en waarbij Jo assistentie krijgt van een koor. En daar is natuurlijk ‘When We Were Young’, een heerlijke soultrack waar Michael McDonald ook een vocale bijdrage levert. Maar los daarvan zijn alle nummers van uitzonderlijke kwaliteit. Of je nu naar het persoonlijke ’Changing Of The Guard’ of naar het wat ruigere ‘Reformation’ dat vertelt over Jo’s werk voor Amnesty International, het maakt niet uit.

People We Become is een plaat waar feitelijk alles aan klopt en die waarschijnlijk deuren voor Jo Harman gaat openen. Het album kent tien nummers van een hoog niveau die volop variatie bieden en waarbij invloeden van soul, R&B, blues en andere stijlen hoorbaar zijn. Natuurlijk heeft ze het voorrecht dat ze omgeven wordt door muzikanten van hoog niveau, iets dat we dan ook terug horen. Een absolute aanrader. Veel luisterplezier.

Jo Harman live:
9 februari Paradiso Amsterdam

Pop