Debuut Their Prime van Canadese band Jo Passed

2018-07-03 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Rock
7,5

Jo Passed - Their Prime

Binnen de D.I.Y.-scene in Vancouver ontstond dit nieuwe project van de Canadese singer/songwriter Jo Hirabayashi. Het oorspronkelijke duo is inmiddels een viermansformatie en op dit album krijgen ze nog wat assistentie van enkele gastmuzikanten. Their Prime is het eerste volwaardige album.

Label : Sub Pop Records

Gitaarplaat
De band opent sterk met ‘Left’, een nummer dat slim wordt opgebouwd vanuit een wat psychedelische basis met Hirabayashi met zijn wat dromerige stem om vervolgens met ‘MDM’ wel door te schakelen naar een hogere versnelling. Voor in de refreinen doet Bella McKee op gitaar de spreekwoordelijke duit in het zakje. ‘Glass’ heeft het venijn in zich dat ook weer door het gitaarspel van Bella tot uiting komt maar verder is hier met de vele tempowisselingen de hand van Hirabayashi duidelijk voel- en hoorbaar.

Alleskunner
Jo Hirabayashi schreef alle twaalf nummer, arrangeerde en produceerde het geheel wat weer eens duidelijk maakt hoe veelzijdig deze Canadees kan zijn. Ook een nummer als ‘Repair’ kent weer die typerende handtekening van Jo. De eerste indruk geeft je misschien het gevoel dat dit nummer wat minder intens klinkt omdat het wat meer ingetogen is, maar na enkele luisterbeurten is dit juist één van die nummers die blijft hangen. Soms is er ook wel dat ongepolijste, dat onrustige zoals in het gejaagde ‘Millennial Trash’ dat vervolgens dan weer een contrast vormt met een nummer als ‘Sold’ waarbij gitaar en zang een niet te winnen strijd met elkaar uitvechten. Afsluiten doet de band met het wat dromerige en ingetogen ‘Places Please’.

Their Prime is een echte gitaarplaat en voelt als een wat ruwe diamant. Het schuurt tussen rock, shoegaze en psychedelica en komt zo nu en dan wat gejaagd over en je vraagt je soms af waarom dit gitaarpartijen zo complex moeten klinken. Een geslaagd debuut en nieuwsgierig naar een opvolger. Voor liefhebbers van gitaarrockmuziek een prima plaat. Veel luisterplezier.

Alternative / Rock