2016-11-09 07:00:00 • 9 min lezen

Joan As Police Woman & Benjamin Lazar Davis - Let It Be You

Label: Reveal Records / Bertus Eindoordeel : 7

Op 30 november staat er een niet alledaagse muzikale combinatie op het podium van Tivoli/Vredenburg in Utrecht. Joan As Police Woman & Benjamin Lazar Davis, beide uit New York, brachten onlangs hun debuutalbum Let It Be You uit en staan dus binnenkort op een Nederlands podium.

Een toevallige ontmoeting in Afrika Joan As Police Woman is de artiestennaam van Joan Wasser, een zangers en Singer/songwriter uit New York. In een interview heeft ze wel eens laten vallen dat haar artiestennaam een verwijzing naar de rol van Angie Dickinson in de politieserie “Pepper” uit de zeventiger jaren is. Ze bracht al een viertal soloalbums uit voordat ze toevallig in Afrika de multi-instrumentalist Benjamin Lazar Davis (oa. Okkervil River) tegenkwam. Joan maakte deel uit van Damon Albarn’s Africa Express, terwijl Lazar bezig was met het bestuderen van traditionele Afrikaanse muziek. Toevallig of niet, tijdens de onafhankelijk van elkaar geboekte reizen werd een afspraak gemaakt op samen een album op te nemen. Let It Be You is de titel van dit eerste samenwerkingsproject.

Lekkere poppy, catchy nummers gedragen door elektronica Het album kent tien nummers en de vooruitgesnelde single ‘Broke Me In Two’ vormt de opening; een strak popnummer met aangename gitaarrifjes, wat subtiele pianoaanslagen en waar verder opvallend is dat de stemmen goed bij elkaar blijken te passen. Met ‘Overloaded’ schotelt dit gelegenheidsduo (althans voorlopig?) ons nog een sterk upbeat nummer voor. Titelsong ‘Let It Be You’ wordt door het ritme van tapdansen (of is het een elektronisch dumbeat-loopje?) gedragen met ook weer die staccato stemmen van Joan en Benjamin. Tussen al die poppy en catchy nummers die door de nodige elektronica worden gedragen is daar ineens het wat rustigere ‘Satellite’, één van de betere nummers op het album. Op het einde is er dan nog ruimte voor het iets meer psychedelische ‘Motorway’ en de ingetogen afsluiter ‘Station’ waar Joan erg breekbaar klinkt. Deze afsluiter die een kleine zes minuten aantikt wordt overigens verrassend goed opgebouwd.

Eindoordeel Vooraf is daar misschien de verwachting iets van Afrikaanse invloeden terug te horen op Let It Be You. Enerzijds vanwege wederzijdse voorliefde voor deze muziek, anderzijds is dit het continent waar het idee tot het maken dit album tot stand kwam. Toch is op Let It Be You daar niets van terug te horen. De twee hebben elkaar gevonden in deze aangenaam klinkende popplaat, waar volop geëxperimenteerd wordt met analoge synths maar waarbij beide stemmen wonderwel goed bij elkaar passen. Niet vernieuwend, wel lekker en zeker vatbaar voor een vervolg. Veel luisterplezier.

Joan As Police Woman & Benjamin Lazar Davis live: 30 november : Tivoli, Vredenburg