2018-03-04 07:00:00 • min lezen

Singer-songwriter
7,5

Joan Baez – Whistle Down the Wind

Ze heeft een carrière net zo lang als waar mensen blij mee mogen zijn dat ze zolang leven. 60 jaar weet Joan Baez met haar singer- songwriterskunsten vele harten te veroveren.
Het is dan ook haar afscheidstour dat ze heeft ingezet. Dit alles onder het noemer van; “Fluitend in de wind de wereld rond”.

Als protestzangeres weet ze zich te binden aan Bob Dylan. We hebben het over de jaren 60 waar veel aan de hand is. Baez pakte het publiek in van Woodstock in 1969 en scoorde met ‘Swing Low Sweet Chariot’ een hit. Maar door haar karakter om voor ieder te ontfermen, krijgt ze veel bijval. Maar gelijk is het ook niet mogelijk om iedereen naar de zin te maken, dan haken er vele weer af. Het past bij haar passie voor muziek en haar bezorgdheid om de wereld.
Het is een inspiratiebron voor vele andere artiesten waaronder the Animals hun ‘the House of the Rising Sun’ waar zij een bijdrage aan levert.

Het nieuwe album is haar 35ste album, waarvan 10 live albums op de lijst staan.  Na dat ze haar recente album van haar 75ste verjaardag had uitgebracht, bleek er toch een drive te zijn om nieuwe liedjes uit te brengen. Vertolkingen van songs van Tom Waits (titelsong & ‘Last Leaf’) en ‘Mary Chaping Carpenter (‘The Things That We Are Made Of’) zijn allen even mooi en klein gemaakt. Toch weet ze het niet tot het einde te boeien. Dan valt alles wat in herhaling als het gaat om  de klankkleur van het album. Josh Ritter Silver Blade en the Great Connection wordt maar amper gehaald.

Het einde weet ze mooi te brengen. ‘I Wish The Wars Were All Over’ is een titel dat bij haar past. Waarvoor ze stond en waarom ze muziek maakte om dit geluid de wereld te laten weten. Het heeft niet geholpen in de zin dat er geen oorlog meer is. Maar ze is in haar leven meer dan geslaagd om mensen bewust te laten maken wat er in de wereld gebeurd. Dat is een belangrijke kracht van een muzikant. Dat hoor je tegenwoordig vooral  in de hiphop en rap. Nieuwe tijden nieuwe input maar het is o zo oud, waardoor het voor jongeren ook mooi en goed is om dit eens te beluisteren.

Singer-songwriter