Pop / Singer-songwriter
8,5

Joan Shelley - Joan Shelley

Hoe mooi kan eenvoud zijn? Waarschijnlijk toont Joan Shelley met haar titelloze vierde album aan dat een plaat die eenvoud uitstraalt muzikaal toch groots kan zijn.

Label : No Quarter / Konkurrent

Hulp van enkele grote namen

Het vierde heeft dus gewoon de titel Joan Shelley meegekregen. Deze uit Louisville, Kentucky afkomstige singer/songwriter had al lovende kritieken gekregen voor het album Over And Even, maar nu legt ze de lat een niveau hoger. Hiervoor kreeg ze hulp van Wilco-frontman Jeff Tweedy, diens zoon Spencer op drums, James Elkington en haar vaste gitarist Nathan Salsburg. Maar bovenal is het de verdienste van Joan zelf dat dit album fenomenaal klinkt. Belangrijkste troef is dat warme stemgeluid met die typerende klankleur en timbre die als een warme deken voelen en die zowel invloeden uit het diepe Zuiden als de West Coast in zich hebben. Dat in combinatie met de smaakvolle arrangementen zorgen dat het mooie luisterervaring wordt.

In dienst van de liedjes
Het album bevat elf nummers die je vooral kunt plaatsen in de hoek van de folk maar waar ook regelmatig country-invloeden te beluisteren zijn. Opener ‘We’d Be Home’ is exemplarisch voor het album; lichtvoetig en subtiel fingerpicking gitaarspel en de heldere stem van Joan “is all you hear”. Het geheel zorgt voor een schemerachtige sfeer in een minimalistische setting. Eén van de pareltjes die we absoluut moeten noemen is ‘Where I’ll Find You’, een wat dromerig liefdesliedje waar Joan zich vocaal weer onderscheid. Opvallend is de rol van de sessiemuzikanten want niet alleen bij dit nummer maar op het hele album is duidelijk te horen dat men in dienst van het nummer speelt. Bij ‘Even Though’ laat ze horen dat ze vocaal waarschijnlijk alles aan kan.

Prachtige, minimalistische pakkende arrangementen
Zo blijft het album dat geen franje kent meer dan boeiend. Elk nummer is indrukwekkend en innemend door eenvoud. ‘I Didn’t Know’ is misschien wel het enige buitenbeentje omdat het iets meer uptempo is. Maar ook hier blijft het arrangement smaakvol en raakt Joan het aloude thema liefde aan met teksten als “I Didn’t Know That Love Could Come So Strong / Should I Break Across The Rocks”. Bij het zwoele en intieme ‘Go Wild’ is het de innerlijke tweestrijd van wel of geen onafhankelijkheid. En dat alles in minimalistische, pakkende arrangementen. Via het prachtige ‘The Push And Pull’ komen we bij afsluiter ‘Isn’t That Enough’ waar Joan en Salsburg’s gitaren als één klinken.

Het is mooi om te horen hoe organisch dit album klinkt. De heldere, warme stem van Joan in combinatie met de begeleiding die ook een diepe buiging verdienen. Het geheel klinkt als een samengesmolten eenheid waarbij de band nergens op de voorgrond treedt met als gevolg dat de liedjes in de schijnwerpers worden gezet. Verder is het knap dat ze persoonlijke en complexe emoties om weet te zetten in op het eerste oog eenvoudige liedjes. Dit is waarschijnlijk zo’n album dat op vinyl misschien nog mooier klinkt dan een cd. Na 34 minuten laat Joan Shelley met dit album in ieder geval een onuitwisbare indruk achter. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter