2015-07-13 07:00:00 • 7 min lezen

Joanna Gruesome - Peanut Butter

Label : Fortuna Pop Eindoordeel : 6,5

Na hun debuut uit 2013 is daar nu opvolger Peanut Butter. In ruim 20 twintig minuten neemt deze Britse Punkrock band ons in de hoogste versnelling mee.

De vijf bandleden ontmoetten elkaar op een wijnproeverij. Alanna McArdle (zang), Owen Williams (gitaar), George Nicholls (gitaar/toetsen), David Sandford (drums) en Max Warren (bass) formeren Joanna Gruesome, een punkrock band uit Wales, genoemd naar de muzikante Joanna Newsom. Het debuut Weird Sister wordt goed ontvangen en de vier singles afkomstig van het debuut krijgen de nodige airplay. Live is de act op zijn minst gesteld levendig te noemen. Geen wonder dat de band op menig festival een graag geziene gast is.

Superstrakke punkrock De band jaagt er in een kleine twintig minuten tien tracks doorheen op Peanut Butter. Tien over het algemeen superstrak en snel gespeelde punkrock nummers waarbij zangeres Alanna haar uiterste best moet doen om het tempo bij te houden. De drums, bas en gitaren voeren onmiskenbaar de boventoon en Alanna komt met haar stem vaak pas in de coupletten boven drijven ook omdat in die gedeelten van de nummers vaak iets meer gas terug wordt genomen en er wat ruimte is voor een catchy refrein. ‘Honestly Do Yr Worst’ is daar zo’n mooi voorbeeld nodig. Een nog geen twee minuten durende TGV aan geluid met ineens dat catchy refrein dat in je hoofd blijft hangen met die heldere stem.

Nummers die de twee minuten speeltijd aantikken Zo is het beeld dat muzikaal geschetst wordt wel wat eenzijdig. Zo halverwege gaat de band nuanceren. Bij een nummer als ‘There Is Nog Function Tracey’ brengt men al wat variatie aan en ‘Crayon’ is lekker rauw. Eén van de pakkende nummers zal waarschijnlijk ‘Jerome (Liar)’ zijn; veel tempowisselingen en alle muzikanten zijn daadwerkelijk afzonderlijk hoorbaar. Het album beleeft zijn punk-hoogtepunt met ‘Psyckick Espionage’; een nummer waarvan de titel niets aan de verbeelding laat overlaat. Alleen de afsluiter ‘Hey! I Wanna Be Yr Best Friend’ is een ietwat psychedelisch nummer dat afgesloten wordt met een fraai stukje gitaarwerk en ook de twee minuten maar net aantikt.

Eindoordeel Joanna Gruesome bewijst met Peanut Butter dat ze het nog steeds in de vingers hebben. Het album klinkt nog rauwer dan het debuut en ze hebben nog minder tijd per nummer nodig. Twintig minuten is wel wat karig voor een heel album. Nummers rond de twee minuten en die over het algemeen eenzelfde punkrock-geluid voortbrengen zonder veel variatie. Veel luisterplezier.