2015-10-06 07:00:00 • 10 min lezen

Joe Bonamassa - Radio City Music Hall

Joe Bonamassa – Live Radio City Music Hall Label: Provogue Eindoordeel: 9

“The hardest working man in blues”, Joe Bonamassa laat wederom van zich horen. Nu met een live album dat is opgenomen in een van de meest beroemde zalen van de wereld. Een grote theaterzaal dat vooral voor concerten wordt gebruikt.

Na het uitstapje met Glen Hughes en consorten in Black Country Communion waar het accent lag op de rock kwam de Rock Candy Funk Party waar het accent op de funk lag. Zo nu en dan ondersteunt hij Beth Hart of zij hem, maar het hart van Bonamassa ligt vooral bij de blues. Het live album “ Radio City Music Hall” is zowel op cd als dvd uitgebracht. Iedere schijf kent een andere volgorde qua setlist waarvan de dvd de juiste weergave kent van de avond.

De openingsset is akoestisch dat begint met het treffende “Bite the Big Apple”. “Still Water” is een van de hoogtepunten terwijl de andere songs prima blijven staan in deze akoestische set. De cd begint de elektrische set en het Muddy Waters “I Can’t Be Satisfied”. Gewapend met zijn redflame Les Paul Gibson brengt hij de soulblues. “Never Give All Your Heart”, het groovy “Living On The Moon” en het swingende “Love Ain’t A Love Song” zijn verschillende soorten bluesstijlen waarbij een blazerssectie een ondersteunende functie kent. Met “Double Trouble” laat hij toetsenist Reese Wynans zijn herkomst (Steve Ray Vaughan’s Double Trouble) introduceren. Het album “Different Shades Of Blues” stond in deze show centraal.

De dvd kent zoals gewoonlijk wat bonus materiaal, maar er missen nog enkele songs van de originele setlist. Het is weer een prachtige registratie dat Bonemassa weergeeft en dat blijft genieten voor iedere blues – en gitaar liefhebber.

Hoewel hij nog door Europa tourt, zal hij in januari 2016 alleen Duitsland aan doen.