2015-07-27 07:00:00 • 3 min lezen

Joe Satriani – Shockwave Supernova

Joe Satriani – Shockwave Supernova Label: Sony Eindoordeel: 8

Voor velen is Joe Satriani een held, maar voor nog meer mensen is het alleen maar een naam. De Amerikaanse gitarist die begonnen is met gitaar spelen op de dag dat Jimi Hendrix stierf. Satriani was toen een tiener en al snel bleek dat hij erg getalenteerd was. Uiteindelijk maakt hij er zijn beroep van. Als gitaarleraar in New York leverde hij toch aardige talentjes. Zo zijn ene Kirk Hammett, David Bryson en Steve Vai toch aardig terecht gekomen. En wel bij Metallica, Counting Crows en Frank Zappa.

Maar Satriani wilde zelf ook vinyl afleveren. Zijn debuut sloeg niet geheel aan, maar de inmiddels bekende Steve Vai bracht zijn leermeester in de publiciteit. Dit werd al snel opgemerkt door Mick Jagger. “Surfing With The Alien” uit 1987 kreeg al veel meer bekendheid. De instrumentale gitaarrock werd de grondlegger voor de huidige rocksound. Gitaristen likkebaarden zich over het album en zochten naar de juiste loopjes. Jagger nodigt Satriani uit voor zijn solo tour wanneer Jeff Beck voor de liveshows bedankt. Inmiddels was Jagger zijn eerste solo album “She’s the Boss” een hit waardoor Jagger geneigd was om met een goede band een tour af te leveren. In korte tijd hielp Satriani Jagger met dit probleem. Wanneer Richie Blackmore Deep Purple verlaat neemt hij deze baan. De sound ligt dichter bij zijn stijl van muziek maken maar uiteindelijk kiest hij voor zijn solo carrière. Dit lukt hen met groot succes. Zijn instrumentale albums vol gitaar soli en stevige riffs wordt door de gitaarliefhebbers omarmd. Wanneer Joe bedenkt dat het leuker is om met 3 gitaristen te duelleren, richt hij de G3 op. Een project met iedere tour andere gitaristen al zijn Joe en Steve Vai wel veel van de partij. De derde is dan de verrassings act zullen we maar zeggen. Steve Lukather (Toto), Robert Fripp, Ingwie Malmsteen zijn enkele gitaristen die deze job mochten invullen. Wanneer Sammy Hager en Michael Anthony hun zinnen hebben gezet op een lekkere rockact dat een verlengde moest zijn van VanHalen wordt Joe gebeld om Eddie te vervangen en Chad Smith (Re Hot Chili Peppers) voor Alex. Drie heerlijke rockalbums en een live album verschenen er onder de naam Chickenfoot. Nu is het weer eens tijd om een eigen album te leveren. Vol herkenbare gitaar soli worden weer uit de Ibanez getoverd. Zijn JS series (5 inmiddels) gitaren zijn populair in de verkoop. Het lijkt dan ook dat dit wederom een heerlijke reclame cd is voor het merk. Maar het gaat wel om de man die het er allemaal uit tovert. De bluesrock van “San Fransisco Blue” en “Keep On Movin” tot het spetterend solowerk op “Crazy Joe” en “A Phase I’m Going Through”. Met Vincent Colaiuta (Zappa, Megadeth, Sting etc) en Marco Minnemann ( Kreator, Steven Wilson etc) op drums, Bryan Beller ( Vai, James LaBrie etc) en toetsenist Mike Keneally (Vai etc) weet Satriani een band te vormen die zijn muziekstijl verstaat.

Satriani is 26 september te zien te Heerlen in “Parkstad Limburg” en 28 september te Groningen in De Oosterpoort