John Carpenter - Lost Themes III

Label : Sacred Bones

2021-02-13 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Instrumentaal
8

John Carpenter - Lost Themes III

Spanning in de overtreffende trap. Dat is waar filmmaker, componist en producent John Carpenter beroemd mee is geworden. Uit zijn koker komen films als Halloween, Christine, Vampires en vele anderen. Het filmen liet hij ruim 10 jaar geleden achter zich maar hij maakt nog steeds filmische muziek die uiteraard een donker randje kent. Samen met zijn zoon Cody en zijn peetzoon Daniel Davies (jawel, de zoon van Dave Davies van The Kinks) is Lost Themes III het derde deel van deze muzikale trilogie.

Meester in creëren van spanning
Opener ‘Alive After Death’ kent een solide synthesizerbasis voordat de gitaar van Davies zijn intrede doet. Tijdens dit nummer krijg je het gevoel in een soort tijdmachine beland te zijn want nummer zou perfect in de nineties passen. Daar waar de opener vooral spanning in de zin van actie oproept, daar roept ‘Weeping Ghost’ als eerste op dit album de associatie met spanning in de zin van horror en griezeligheid op, mede ingegeven door de vet aangezette baslijn. En dat is ook de bedoeling van de inmiddels 73-jarige Carpenter want eigenlijk is elk nummer ons eigen privéfilmpje van een kleine drie minuten. En aangezien Carpenter een meester is in het creëren van spanning zijn de meeste titels dan ook even suggestief als spitsvondig; ‘Dripping Blood’, ‘Carpathian Darkness’ en ‘Vampire’s Touch’ is zomaar een greep uit wat voor moois er op Lost Themes III te beluisteren is.

Halloween
Carpenter is natuurlijk een grootheid in het maken van horrorfilms maar hij maakte ook films in een ander genre. Lost Themes III is de afsluiter van een trilogie van instrumentale muziek die perfect als een soundtrack kan fungeren, maar dan zonder film; alhoewel het eenvoudig is om met gesloten ogen al luisterend een eigen film te creëren. ‘Vampire’s Touch’ heeft een zwaartepunt van diverse gestapelde synthesizer-lagen, ‘The Dead Walk’ kent wisselingen tussen piano en zware synthbeats maar het meest “angstaanjagende” nummer is toch wel ‘Carpathian Darkness’. Alsof we terug zijn in Halloween. ‘Dripping Blood’ is misschien wel het minst bombastische nummer maar met gesloten ogen zou het perfect in een SF-film passen; alsof Sigourney Weaver het in een nieuwe sequel van Alien nogmaals opneemt tegen een monsterlijk buitenaards wezen.

De tien nummers op Lost Themes III hebben uiteraard ook weer dat retro-vernislaagje over zich want je kunt de sound prima plaatsen in de jaren ’80 en ’90. Maar het is toch weer ongelofelijk dat je met gesloten ogen en wat inlevingsvermogen in tien tracks even zoveel spannende films kunt beleven. Veel luisterplezier.

Electronic / Instrumentaal