2016-03-12 07:00:00 • 3 min lezen

John Coffey – A House For Thee (EP)

John Coffey – A House For Thee (EP)

Label: V2

Eindoordeel: 8,5/10

Rijzende ster

De ster van de Utrechtse formatie John Coffey is in de afgelopen jaren dramatisch gestegen. Inmiddels een graag geziene gast binnen de internationale podium- en festivalscene besloten de mannen hun nieuwste EP niet in de polder op te nemen maar in Amerika. Wellicht in een poging het geluid iets meer te stroomlijnen om op die manier een (nog) groter publiek te bereiken. De eerste vruchten van de samenwerking met producer Kurt Ballou verschijnen deze maand op de EP ‘A House For Thee’. Een titel met een duidelijk politieke boodschap die de vijandige houding van enkelen richting de mensen die huis en haard hebben achtergelaten om het geweld in eigen land te ontvluchten aan de kaak stelt. Moedig dat de band zo openlijk stelling neemt. En nodig ook.

Afwijkend

John Coffey blijft een vreemde eend in de bijt. Zichzelf duidelijk profilerend als een hardcore act gebeurt er echter een stuk meer binnen de muziek dan je van een band binnen zo’n kader zou verwachten. Wie dan ook voorbij het emotionele en intense gebrul van zanger David Achter De Molen luistert, merkt al snel dat de muzikale horizon van de mannen een stuk breder is dan alleen maar “raggen”. Dat zit ‘m met name in de nuances. De manier waarop een song als ‘One Size Fits All’ snoeihard opent, catchy en meerstemmig verder gaat en vervolgens een tempowisseling à la Cave In kent die toebouwt naar een intense climax die eindigt in een bak feedback. Dat is echt heel clever. Maar ook in de andere songs op deze EP gebeurt een hoop als je even de tijd neemt om er goed voor te gaan zitten. Dat het album uiteindelijk afsluit met het akoestische ‘Relief’ toont ook aan dat John Coffey het verdomd om in een hokje geduwd te worden. De manier waarop de samenzang hier is gearrangeerd getuigt ook weer van een visie die veel verder gaat dan enkel luide gitaren, schreeuwende vocalen en beukende drums.

Twee gezichten

En toch is ook dat John Coffey, zoals 2000 mensen onlangs tijdens hun “Homecoming Show” in TivoliVredenburg hebben mogen aanschouwen. Ongebreidelde, explosieve energie en stagedivend publiek. Pure intensiteit, zoals je die ook in het titelnummer van deze EP zult horen. Maar toch ook daar weer met een hele slimme, muzikale knipoog in de chorus. Zo natuurlijk klinkend dat je bijna zou vergeten dat het eigenlijk helemaal niet voor de hand liggend is dat de band het erin heeft gezet. En daarin schuilt de ware kracht van de mannen. Het kan alle kanten op met ze. Deze (veel te korte) schijf doet dan ook reikhalzend uitzien naar een volwaardig, nieuw album. Een album dat hopelijk net zo uit z’n voegen zal barsten van de creativiteit als dit ‘A House For Thee’, dat in dik twintig minuten meer ideeën verwerkt dan een gemiddelde hedendaagse band op een hele CD. Misschien iets minder rauw dan in het verleden, maar zeker meer spannend.

Eindoordeel: 8,5/10