2015-01-11 07:00:00 • 9 min lezen

John Grant & BBC Philharmonic Orch. - Live at BBC

John Grant – Live at the BBC Label: PIAS Eindoordeel: 8,5

Op de valreep van het afgelopen jaar verscheen er nog een prachtig album. De Amerikaanse singer songwriter uit Denver nam de overstap naar Europa en vestigde zich in IJsland. Een van de redenen wat het letterlijk opnieuw beginnen van zijn leven en de drank en drugs achter zich te laten. De voormalige zanger van de rockact The Czars gooide het roer om. De muzikale inslag werd ook persoonlijker waardoor de songs van de rock naar het singer songwriting verplaatste. Queen of Denmark werd zijn debuut dat vol stond met zijn betuigingen over homoseksualiteit en zijn verslaving. Persoonlijker kon het bijna niet. In Engeland kreeg hij de eervolle vermelding van MOJO van Album van het jaar. Een stimulans om verder door te gaan. “Pale Green Ghost” verschijnt in 2013 en doet zeker niet onder zijn voorganger. Wanneer hij op het nummer “Ernest Borgine” zijn worsteling met zijn HIV positief zijn bezingt, komt hij er op zijn live optredens er open voor uit. Inmiddels heeft John de contacten binnen de muziek scene op IJsland gelegd. Hij vertaald het album van Asgeir die op zijn wijze de doorbraak heeft gevonden met het album “In The Silence”.

Samen met het BBC Philharmonic Orchestra brengt hij op een prachtige wijze zijn nummers ten gehore. De arrangementen zijn door Fiona Brice aangepast. Deze klus is geheel geslaagd. De electronica werd vertaald in orkestrale arrangementen. De drama en zijn verhaal krijgt hierdoor een krachtiger karakter en wordt het album intenser om naar te luisteren. Een pracht album waarmee Grant inclusief orkest dit live vertolkt. Inmiddels zijn de shows in UK achter de rug en staan er enkele shows in Scandinavië gepland. Zeker de moeite waard om dit project in de gaten te houden!