2015-09-18 07:00:00 • 10 min lezen

John Mayall - Find A Way To Care

John Mayall – Find A Way To Care Label: Forty Below Records / Bertus Eindoordeel: 7,5 De man is inmiddels 81 en zorgt ieder jaar dat er een album van hem op de mat ligt. Afgelopen jaar was daar “A Special Life”. Een album met zijn nieuwe band met Greg Rzab, Rocky Athas en Jay Davenport. Het geeft Mayall nieuwe energie om met deze heren te spelen en dat brengt de Gothfather of the British Blues tot een tweede jeugd. Met de Bluesbreakers heeft hij gebroken, al was hier ook een grote wisseling in van bandleden. Terugkijkend heeft hij a special life en dat wordt nu opgevolgd met een zoektocht om dit leven te onderhouden.

De authentieke blues brengt de meester bij Mayall naar boven. Hoewel de songs herkenbaar zijn zoals blues moet klinken, weet hij er toch een eigen draai aan te geven. “Ain’t No Guarantees” kent een heerlijke toetsen solo en het uptempo “I Feel So Bad” laat de blues weer swingen. Onvermoeibaar trekt hij met het titelnummer van leer. De soul sound met blazers wordt er aan toegevoegd en zijn waardering dat Mayall dit nog mag doen staat in dit nummer voorop. Het geeft ook iets aan dat hij terug kijkt op zijn leven en dankbaarheid dat wat hij nu nog mag doen. Van piano blues “Long Distance Call” tot popblues met de klassieke mondharmonica “Ropes and Chaines” , het is weer een van de betere authentieke blues albums van dit jaar.

Op deze leeftijd is het rustig aan doen ook een optie, maar nee zijn leven zou daardoor eerder voorbij gaan. Mayall kiest voor het blues bestaan en gaat deze maanden alle zalen in Europa weer bij langs.

Zo staat Mayall 26 september in de Oosterpoort te Groningen 27 september Wilmink theater te Enschede 28 september North Sea Jazz club te Amsterdam 29 september Gebouw T te Bergen op Zoom