2014-05-10 07:00:00 • 5 min lezen

John Mayer @ Pinkpop 2014

John Mayer – Paradise Valley Label: Sony Eindoordeel: 8 Pinkpopdag 1 Main Stage 19.00 uur John Clayton Mayer is een veelbesproken muzikant. Al is het vooral om zijn prive leven. Inmiddels weten we dat deze goed uitziende man muzikaal ook zijn mannetje staat. De typische Amerikaanse blues rockende pop heeft inmiddels ook voet aan Nederlandse wal gekregen waardoor hij met gemak het Ziggo Dome heeft weten te vullen. Op het recente album “Paradise Valley” wordt de blues sound meer ingeleverd voor de country pop. Zeker een commerciële move, waardoor het album meer een rustiger karakter krijgt dan zijn voorgangers. Zijn beste bezetting kende John met zijn trio met Steve Jordan (Stevie Wonder, Blues Brothers en Keith Richards!) en Pino Palledino (o.a. Melissa Etheridge, Eric Clapton en tegenwoordig The Who). Hiermee werd hij groot en leverde John diverse album mee af waaronder het hitalbum Battle Studies. Met deze bezetting opende Mayer al diverse malen voor The Stones. Maar het succes is naar de bol gestegen en ergens is het mis gegaan. We zien de heren na de tour (Pinkpop 2010) niet meer terug op het album “Born & Raised” en dit “Paradise Valley”. Als alternatief heeft Mayer Don Was beschikbaar gevonden om de albums te produceren. Toch blijven de bovenstaande heren een gemis in de composities en vertolking. The Almann Brothers toetsenist Chuck Leavall werd aan de band toegevoegd. Detail; Chuck speelt al sinds de jaren 80 bij the Rolling Stones als toetsenist. Op en achter het podium. Het inmiddels al 8 jaar dat Mayer met regelmaat de hitlijsten vult. Het “Paperdoll” was zijn laatste grote hit, dat van dit album komt. De singles “Wildfire” en “ Who Do You Love” met Katy Perry kregen niet de gewenste hitnotering, maar behoren zeker tot de betere songs op dit album. Dat Mayer de blues niet is verleerd is te horen op “Waiting On The Day” en “Call Me The Breeze” dat zou van een album van JJ Cale is geplukt. En ja dan klinkt het als zijn voorbeeld Eric Clapten, die veel van JJ Cale heeft geleend. Hoewel John Mayer door de berichtgeving soms een wat poppy imago kent, is het zeker een top artiest die mee kan met de grote blues heren. Al is een duet met Katy Perry weer iets dat je niet zou moeten doen (imago gewijs). Samen met Joe Bonamassa als support voor de Stones is het smullen voor alle leeftijden!