John Mayer – The Search For Everything (vol.1)

Label: Columbia / Sony

2017-04-27 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
7

Het is inmiddels het negende album van de Amerikaanse singer songwriter waar hals reikend naar uit werd gekeken. Het herkenbaar getokkel op de gitaar en de introverte zang laat mensen in doen dromen. Wanneer de goed uitziende en charismatische zanger het podium betreedt is het vrouwelijk publiek snel verkocht. Dan hoeft hij zelfs nog niets te doen.

Met zijn privé aangelegenheden met Katy Perry is al veel over gezegd. Toch staat dit vrijwel centraal op dit album.  Naast de titel die aanduid dat de zoektocht van relaties niet alleen een samenzijn is met een mooie vrouw maar dat er nogal wat emoties bij komt kijken, is het een zoektocht naar van alles. De inspiratie, de liefde, geborgenheid en ga zo maar door. Wellicht heeft Mayer de afgelopen jaren iets uit het oog verloren en gaat nu op zoek naar wat dat was.
Dit geldt ook voor de passende sound voor dit album. Met het openingsnummer “Still Feel Like Your Man” (en “Moving On and Getting Over”) doet het vermoeden dat we nu een album vol jaren 70 disco georiënteerde popsongs krijgen. Te titel zegt alles hoe hij over de relatie denkt. Gelukkig herpakt Mayer zich snel. De herkenbare Mayer tokkelende popsongs dat ergens zweeft tussen de pop en country sound (Rolling it On Home) met een vleugje blues, krijgen we terug op “Emoji of a Wave”, “Helpless” en het meer poppy “Love on the Weekend”.

Dat Mayer als fan van Steve Ray Vaughan (zijn SRV tattoo op zijn schouder) op zoek gaat naar de blues is geen verrassing. “In Blood” (met Sheryl Crow) en “Changing” zijn heerlijke songs waarbij de oude sound van Mayer weer terug komt. Op het recente album “Paradise Valley” kiest Mayer voor de country maar komt met dit album terug naar het oude geluid. Toch zit er een onzekerheid in de keuze. Dit is te horen door dat de songs niet altijd even overtuigend overkomen. Hoewel de band van wereldformaat is, met zij vaste begeleidingsduo Pino Palladina (o.a. The Who, Elton John, Steve Hackett en Eric Clapton) op bas en Steven Jordan (o.a. Keith Richards, Cat Stevens en Neil Young) en aangevuld met ervaren studiomuzikanten.
Al blijft het album wat kabbelen en mist het sprankelijke geluid van de albums “Heavier Things” en “Battle Studies”, maar hier volume 1 achter staat, zijn we wel benieuwd naar het vervolg.

John Mayer is te zien op

2 mei Ziggo Dome te Amsterdam