2014-07-25 07:00:00 • 6 min lezen

John Mellencamp - Live At The Townhall 2003

John Mellencamp –Live At Town Hall Label: Universal Eindoordeel: 8

John Mellencamp wordt nog steeds als een rock artiest gezien, maar inmiddels kiest hij meer voor de country blues. Naast zijn befaamde Farm-aid projecten tourt hij vooral door de US. Tegenwoordig bestaat de setlist weer uit hits hij vooral in de jaren 80- 90 had. “Papers and Fire”, “Jack and Diane”, “R.O.C.K. in the U.S.A.” “Human Wheels” en” Hurts So Good” zijn maar enkele songs waarmee John het grote publiek mee veroverde. Door de poëtische en politiek getinte teksten werd hij de Brian Adams voor volwassenen, maar bleef vooral in Amerika. Hierdoor werd hij in Europa snel vergeten. Zijn Nederlandse rtv aandacht bestaat uit oude songs die de radio weer bereiken wanneer er een nieuw album uit komt. De Stephen King, T Bone Burnett, John Mellencamp musical “Ghost Brothers in Darkland” is hier zo goed als onbekend en niet verkrijgbaar. Film muziek, musicals en zijn hobby als schilder is ondergeschikt aan het succes van voorheen. Daarom is er nu, ter afronding van de labeldeal een totaal overzicht in een box. “John Mellencamp 1978 – 2012” bevat 35 jaar aan muziek in 15 discs. Van de albums “John Cougar Mellencamp” tot “No Better Than This”, aangevuld met enkele bonustracks.

“Live At Town Hall” valt net niet binnen deze box versie. Dit Live album is opgenomen in 2003, na de release van het album “Trouble No More”, waar Mellencamp het gehele album heeft gespeeld. Inclusief de gasten die hebben meegewerkt aan de studio versie. Hoewel de meeste song van dit album al covers zijn, is deze avond aangevuld Highway 61 Revisited van Bob Dylan en enkele eigen songs. Natuurlijk is het wachten op nieuw materiaal dat eind dit jaar uit gaat komen. “Plain Spoken” zal op een nieuw label worden uitgebracht, vandaar wellicht deze vulling. Maar zeker de moeite waard voor de collectie van John Mellencamp liefhebbers of mensen die de Amerikaanse folk- blues met een vleugje rock een warm hart doen toedragen.