Groovy nieuw album van John Milk

Label: Believe / PIAS

2017-04-19 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Hiphop / R&B / Rap
8

John Milk - Paris Show Some Love

John Milk is waarschijnlijk voor velen een onbekende. Eerlijkheidshalve was hij dat voor deze recensent ook tot dat Paris Show Some Love onder de aandacht kwam. Na het uitbrengen van zijn debuutalbum Treat Me Right waren de reacties al lovend en werd de vergelijking getrokken met Mayer Hawthorne. Nu is daar die opvolger waarbij de Fransman je wederom op zijn SOUL-train meeneemt.

Een persoonlijke verwijzing naar de aanslagen in Parijs
Het album is een heerlijke mix van soul, R&B, funk en andere dansstijlen waarbij we natuurlijk D.I.S.C.O. niet onvermeld mogen laten. Hier voegt hij dat diverse hooks en samples aan toe waardoor het album een geheel eigen karakter krijgt. Dit tweede album van de Fransman is geïnspireerd op de indrukwekkende periode dat Parijs weer opkrabbelde nadat het in de nacht van 13 op 14 november 2015 doelwit was van een aantal aanslagen. Titelsong ‘Paris Show Some Love’ is hierop dan ook gebaseerd; een R&B-nummer met de nodige hiphop waarin Milk laat horen hoe hij deze periode persoonlijk beleefd heeft maar geeft ook een persoonlijke visie op de huidige wereldproblematiek. “Where politics meets music” zullen we maar zeggen.

Iedereen wordt vriendelijk en hartelijk bedankt voor de medewerking
Het opvallendste nummer is waarschijnlijk Milk’s versie van ‘Stir It Up’, één van de grote hits van Bob Marley die Milk om weet te dopen in een eigentijdse, zwoele versie. Daarom heen zijn een variëteit van dansbare nummers geposteerd. Bij opener ‘When I Get Down’ is de hoge falsetstem en de strakke beat misschien wel een muzikale verwijzing naar Prince. In de categorie “Smooth & Silky” noemen we ‘It Doesn’t Matter’, ‘Got To Be True’ en eén van de beste nummers is misschien wel ‘Natural Girl’, met een heerlijke groove à la Earth Wind & Fire. Tussen al die nummers staat het instrumentale ‘I Got It Covered’ en deze track valt eigenlijk buiten dit raamwerk. De afsluiter ‘Shout Out!” is nog wel een vermelding waard want op een originele wijze bedankt Milk in dit nummer simpelweg iedereen die geholpen heeft om dit album mogelijk te maken. Hij opent het nummer met de tekst: “Yo Yo yo I wanna thank everybody who made this album possible” en zingt vervolgens op geheel eigenwijze een persoonlijk dankwoord.

Paris Show Some Love is een hip, cool, speels R&B-album waarbij John Milk zijn eigen stijl bepaalt. Als je naar de plaat luistert heb je het gevoel naar een getinte Afro-Amerikaanse hipster te luisteren en niet naar een blanke Fransoos, zonder ook maar iemand te beledigen. Paris Show Some Love is een uitgekiend album waarbij naast de groovy composities ook daadwerkelijk aandacht is besteed aan de teksten wat dan ook een compliment waard is. Het album wordt voorlopig alleen in Japan, Frankrijk, Italië en de Benelux uitgebracht. Een aanrader voor de komende zomer en een zeer aangename verrassing. Veel luisterplezier.

Dance / Hiphop / R&B / Rap