Nieuwste album Headlong van John Smith een "must listen"

2017-07-09 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
8,5

John Smith - Headlong

Als we de naam singer/songwriter John Smith noemen zullen waarschijnlijk geen grote groepen muziekluisteraars een blijk van herkenning geven. Toch is na het beluisteren van dit inmiddels vijfde album Headlong dat deze week uitkwam, het respect en de bewondering voor deze folkpop artiest gegroeid.

Label : BARP Records

Het album wordt opgedragen aan John Renburn
De bebaarde Brit had de afgelopen jaren al vier albums uitgebracht die bij het grote publiek niet bekend zijn. Zijn manier van “fingerpicking” gitaarspel is dan misschien niet helemaal uniek maar inmiddels is zijn stijl de muziekwereld al wel binnengedrongen en heeft hij samengewerkt met namen als Lianna La Havas en Joan Baez. Ook met de inmiddels John Renburn (hij typeerde John Smith als The Future Of Folk Music) , aan wie hij dit laatste album overigens opdraagt, speelde hij samen en daarover zij Smith laatst: “He Was So Much More To Me Than Someone I ‘d Played With, And Who Has Encouraged Me / He Was A Friend As Well, So I Wanted To Reference Him On This Album”.

Knap in alle eenvoud
John Smith blijkt een begenadigde liedjesschrijver te zijn. Meteen bij de eerste tonen van opener ‘Living in Disgrace’ is daar dat warme gevoel en die pakkende compositie die je eigenlijk alleen maar gewend bent van de hele groten op deze aardkloot. Het vervolg is de lekker soepele folkpop- en titelsong ‘Headlong’ en ook hier hoor je het meer dan subtiele gitaarspel van Smith terug. Vervolgens gaat Smith terug naar de basis; zijn gitaar en zijn stem. ‘Far Too Good’ is een track die hij schreef na een telefoongesprek met een vriend die moeilijke tijden doormaakte. Al luisterend groeit de waardering alleen maar, en dan niet alleen voor zijn gitaarspel. Ondanks hun eenvoud klinken akoestische nummers als ‘Coming Home’ en ‘Undone’ nog intenser en weet Smith als geen andere je te beroeren.

“Fingerpicking” gitaarspel
Het mooie is dat op alle nummers je het gevoel hebt dat er nergens teveel noten geraakt worden of dat er te veel instrumentarium ingezet wordt. Het klinkt en blijft allemaal subtiel en toch zijn alle elf nummers kwalitatief hoogwaardig. ‘Threshold’ is weer een echte folkpopsong terwijl hij met ‘Into The World’ weer terug gaat naar die rustige, warme stem die zichzelf begeleidt op de akoestische gitaar. En die gitaar betekent alles voor deze sympathieke Brit. Zoals hij zelf zegt “It’s All For The Love Of The Guitar” ; fingerpicking, met slides, als een pedal-steel op zijn schoot enz. Al blijft het natuurlijk persoonlijk, ook op Headlong is de afsluiter het hoogtepunt van het album. Het melancholieke en innemende ‘Save My Life’ is een werkelijk prachtig nummer dat gaandeweg een liefdesliedje blijkt te worden.

Elf prachtige tracks maken van Headlong een meer dan aangename luisterervaring. Het is duidelijk dat John Smith té lang onder de radar heeft geacteerd en met dit album bewijst hij écht een begenadigd singer/songwriter te zijn die ook nog heerlijk op dit gitaar kan tokkelen. En dat laatste is dan niet cynisch bedoeld maar meer uit bewondering. Smith tourt de komende maanden intensief door Engeland en de hoop is natuurlijk dat hij ook naar het Europese vasteland gaat komen voor optredens. Tot die tijd zullen we het met dit schijfje moeten doen. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter