Bright Night Flowers nieuw ingetogen album van Jon Fratelli

Label : Cooking Vinyl

2019-02-20 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Pop / Singer-songwriter
8,5

Jon Fratelli - Bright Night Flowers

Jon Fratelli is terug met zijn tweede soloalbum Bright Night Flowers. Met negen ballades neemt Fratelli (echte naam John Paul Lawler) ons mee in een totaal ander muzikaal spectrum dan dat we van hem met zijn band The Fratellis gewend zijn.

Meer dan verrassend geluid
Indrukwekkend, verrassend en overrompelend is de opener ‘Serenade In Vain’ want dit is een stijl en sound die we niet van Fratelli kennen, laat staan verwachten. De als het ware “zwevende” klanken van de slidegitaar, de “twinkelende piano” en de strijkers zorgen voor een ongekende romantische lading. Vervolgens is daar de titelsong en ook nu zorgt het instrumentarium, waaronder de Brush Drums, voor de intieme sfeer. Voeg daarbij de diepe, wat geschuurde stem van Fratelli en je hebt de cocktail die voor deze aangename sound zorgt. De meeste liedjes zijn overigens ook achter de piano geschreven gedurende 2018, net na het uitkomen van het album van The Fratellis. Met nummers als ‘Evangeline’ raakt hij de Country en met ‘Rolling By’ brengt hij een onvervalste pianoballad waar alleen strijkers worden toegevoegd.

Strijkers en piano zijn bepalend
Het mooie van Bright Night Flowers is dat Fratelli een totaal andere sound creëert in de vorm van deze negen songs die herinneringen oproepen aan namen als Roy Orbison en Tom Waits met een rustige melodie als basis. Zo ook het rustige maar toch meeslepende ‘Crazy Lovers Song’ dat haast akoestisch klinkt maar gaandeweg door de strijkers toch ook weer dat romantische karakter krijgt. Het wat mysterieuze ‘Dreams Don’t Remember Your Name’ komt het dichts bij Americana en is samen met opener ‘Serenade In Vain’ waarschijnlijk het beste nummer van het album. Wat ook bijzonder is aan deze plaat is dat zijn bandleden van The Fratellis ook op dit album meespelen maar dat het karakter zo anders is.

Alles op dit tweede soloproject van de Schotse singer/songwriter is anders dan dat we van hem gewend zijn. Weg is de luchtige sfeer en vrolijke noot die we gewend zijn als hij platen met The Fratellis uitbrengt. Nu is het een album geworden met negen ingetogen ballads waarbij de sound vooral bepaald wordt door piano en viool. Het jaar 2019 is nog pril maar Bright Night Flowers is nu al een verrassing. Veel luisterplezier.