2016-10-18 07:00:00 • 5 min lezen

Jones - New Skin

Label : 37 Adventure Records / PIAS Eindoordeel : 8

Met het vallen van de bladeren is er altijd wel ergens een debuut te vinden dat meer dan de moeite waard is. In het wat donkere seizoen dat in aantocht is blijkt New Skin van Jones een aangenaam lichtpuntje.

Debuutsingle zag vorig jaar het daglicht al De Londense Jones had wat tijd nodig om haar eigen geluid te ontdekken. Ze groeide op bij haar moeder en kreeg de liefde voor muziek mee en in het bijzonder soul en R&B. Ze leerde hoe om te gaan met de keyboards en deed mee aan de open podium-avonden. Langzaam ontwikkelde ze haar eigen muzikale vingerafdruk en nu is daar dat debuut dat ons een combinatie van soul, R&B en pop brengt. Haar debuutsingle ‘Indulge’, die vorig jaar al werd uitgebracht vinden we natuurlijk ook op New Skin terug op het album dat door 37 Adventures Records & PIAS wordt uitgebracht en waar deze Britse muzikaal werd bijgestaan door namen als Justin Parker (o.a. Lana del Rey), Tourist (o.a. Sam Smith) en andere bekenden.

Ook single ‘Indulge’ vinden we terug op New Skin Het eerste deel van het album laat onmiddellijk de kracht van New Skin horen. Opener ‘Rainbow’ wordt zorgvuldig opgebouwd en had wat langer mogen duren want het eindigt als het nummer écht op toeren is. De eerder uitgekomen single ‘Indulge’ is dat nummer waar de accenten van Jones duidelijk worden; een lekker midtempo nummer dat bestaat uit een combinatie van soul en R&B waar die zalvende stem van deze Britse zangeres op voortdrijft. Met het catchy klinkende ‘Hoops’ en de lekker ontspannen dancetrack ‘Melt’ is het album nu al geslaagd door de variatie in de nummers maar tegelijkertijd de heerlijke balans.

Jones hanteert diverse stijlen Ook heeft Jones de moeite genomen om enkele rustige nummers op het album te plaatsen. Niet alles is daarmee mid- of uptempo en dansbaar. ‘Waterloo’ begint als een rustige pianoballad en wordt smaakvol neergezet al klinkt Jones hier misschien wel iets té lief en ‘Tomorrow Is New’ is daarentegen die powerballad. Mooi om die contrasten te horen. Zijn er dan ook nog kritische noten? Jazeker, want met ‘Out Of This World’, dat je in het EDM-genre kunt plaatsen, is misschien het minst geslaagde op dit album. Maar Jones pakt de draad vervolgens weer op met prima nummers. ‘Wild’ is lekker vrolijk en dansbaar en ‘Bring Me Down’ is die gewenste sensuele R&B track. Titelnummer ‘New Skin’ is de terechte afsluiter en hier komt alles wat Jones in haar mars heeft nog eens samen.

Eindoordeel New Skin is een sterk debuut waar Jones niet alleen laat horen over een mooi, warm en helder stemgeluid te beschikken; ze schreef zelf ook aan alle nummers mee. Het album kent twaalf tracks en die vormen een meer dan aangename mix van soul, R&B en pop waarbij Jones ook nog voldoende variatie weet aan te brengen. Met de donkere dagen in aantocht is dit een aangename verrassing. Op naar een opvolger. Veel luisterplezier.