2019-04-14 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Electronic
7

Joni Void - Mise En Abyme

Joni Void bracht onlangs een nieuw album uit; Mise En Abyme. Dit nieuwe conceptalbum is een album geworden dat écht buiten de lijntjes kleurt.

Concept Album
De Frans/Canadese producer Jean Cousin is onder zijn artiestennaam Joni Void terug met zijn tweede album. Mise En Abyme is vooral een conceptalbum geworden waarbij de in Montreal woonachtige producer gebruik maakt van elektronische geluiden die aangevuld worden met klanken en geluiden die in ons dagelijks leven geproduceerd worden, al dan niet door mensen. Denk hierbij aan een geluidsfragment dat via mail is ontvangen, een voice-recorder opname en de in-gesprek-toon van een telefoon. De albumtitel verwijst naar het principe van het verhaal in het verhaal, waardoor het geheel nogal conceptueel overkomt. Meest sprekende voorbeeld is waarschijnlijk ‘No Reply (Interruption)’, waar we de in-gesprek-toon horen, een deel van een telefoongesprek en de ruis van een slechte lijn.

Time Travel Experiment
Soms is het geheel of de som van klanken ineens meer en ontstaat er een soort van liedje. ‘Abuser’ is hier een voorbeeld van waarbij Sarah Pagé mooi vrouwelijke klanken produceert en enkele woordjes spreekt. Dat wordt vervolgens weer laagje voor laagje over de nodige synths gelegd, met een warm klinkend liedje als eindresultaat zonder dat er een vast ritme onder ligt. Maar het merendeel van de nummers, als we ze zo mogen noemen, zijn vooral een mengeling van klanken zoals bij ‘Safe House’ en ‘Cinetrauma’, waar hij geluiden van een digitale camera gebruikt om de beat te vormen. Zelf noemt hij dit album ook een “Time-travel-experiment”, omdat hij geluiden gebruikt die samen met hem zijn opgegroeid. Geluiden van telefoons, video-recordings, camera’s, home-video’s, hij gebruikt ze allemaal. Bij ‘Deep Impression’ horen we een fragment van de video-opname van zijn vijfde verjaardag maar ook een gesproken voice-over tekst van “Karen”. Afsluiten doet hij in stijl met ‘Resolve’; van alle nummers op dit album worden samples voor deze afsluitende track gebruikt……..

Na enkele luisterbeurten is de vraag of we hier nu met een muziekalbum of met kunst te maken hebben nog niet beantwoord. Hij weet de factor tijd van onze sterfelijkheid te visualiseren door gebruik te maken van samples en geluidjes die wij mensen produceren door gebruik te maken van apparatuur. Een bijzonder album dat niet voor echt voor iedereen toegankelijk is maar waarbij het woord intrigerend wellicht het sleutelwoord is. Veel luisterplezier.

Alternative / Electronic