Na 11 jaar is daar Signs, het verrassende nieuwe album van Jonny Lang

2017-08-29 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Rock / Soul
8,5

Jonny Lang - Signs

De inmiddels 36-jarige Jonny Lang heeft er al een heel muziekleven opzitten, inclusief een Grammy in 2006 voor het met gospel doorspekte album Turn Around. Nieuwsgierigheid en spanning zijn dan ook de sleutelwoorden bij het uitkomen van het nieuwe album Signs van deze Amerikaan.

Label : Provogue/Mascot

Op zijn 15e had hij zijn eerst Platinum plaat
De Amerikaanse gitarist groeide op in Fargo, North Dakota en speelt sinds zijn 12e gitaar. Hij maakte kennis met de blues door optredens bij te wonen van de lokale bluesformatie Bad Medicine Blues Band. Na een tijdje gitaarlessen te hebben gevolgd bij de gitarist van de band nam Lang de stap om in de band te stappen die spontaan van naam veranderde in Kid Jonny Lang & The Bing Bang. De band verhuisde naar Minneapolis en het duurde niet lang voordat het album Smoking het daglicht zag. Vervolgens ging Lang solo verder en in 1997 was daar het album Lie To Me waarvoor hij een Grammy-nominatie ontving. Vervolgens bracht hij nog een drietal albums uit waarvan het al eerder genoemde ‘Turn Around’ uit 2006 het meest succesvol was. In de tussentijd vind je Lang terug bij diverse samenwerkingsverbanden en als gitarist bij diverse artiesten. Ook deelde hij het podium met allerlei grootheden zoals Eric Clapton, Buddy Guy, The Rolling Stones en  anderen. Hoe verrassend is het dan ook dan nu ineens er een geheel nieuw album uitkomt op het Provogue/Mascot-label.

Soul, gospel vullen “The Blues” moeiteloos aan
Met de opener ‘Make It Love’ brengt Lang ons een muzikale verrassing die meteen tot één van de betere tracks van het album behoort. Met zijn rauwe stem en feitelijk niet meer dan de gitaar weet hij een onvervalste en ijzersterke “Blues-stomper’ neer te zetten. Vervolgens is daar de Bluesrocker ‘Snakes’, een nummer dat volgens Lang al een jaar of tien op de planken lag maar eigenlijk nooit goed voelde. Het nummer is nu afgestoft en opnieuw ingespeeld en nu voelde het wél goed aan. Lang zegt hier zelf over : “We Wanted To Re-cut It And We Nailed It This Time”. Vervolgens trekt de sympathieke Amerikaan met ‘Last Man Standing’ de registers open en laat hij horen dat hij ook prima rockplaten kan maken. Overigens is dat laatste niet zo vreemd want zijn muzikale invloeden gaan verder dan alleen de Blues. Denk aan namen als Robert Johnson, Howlin’ Wolf maar ook aan soullegendes als B.B. King en Buddy Guy.

Hoog niveau tot en met het laatste deel van het album
Die andere invloeden zijn dan ook goed hoorbaar op Signs. Luister maar eens naar ‘What You’re Made Of`’, waar we naar de spannende opening van gitaar en Hammond-orgel meteen de soul herkennen en gaandeweg een heerlijke funky Groove voelbaar wordt. Bij ‘Stronger Together’ is daar zelfs meerstemmigheid, een vleugje gospel en het nummer beweegt zich heerlijk soepel. Het laatste deel van het album is misschien nog wel het meest verrassend. De blues/soul ballad waarbij Lang zijn kopstem opzet laat horen duidelijk horen waartoe hij vocaal (nog steeds) toe in staan is. De subtiele piano maakt deze ingetogen, gevoelige ballad écht af. Dan is daar ineens het inktzwarte en dregeind klinkende ‘Wisdom’ waarbij de invloeden van Buddy Guy onmiskenbaar zijn. Afsluiter ‘Singing Songs’ is het bewijs dat Lang veel meer is dan Blues-zanger; de emotionele ballad klinkt zó geloofwaardig dat je het gevoel hebt dat Lang je meeneemt in zijn persoonlijke verhaal.

Signs is veel meer dan een Bluesrock album geworden. Lang bewijst dat hij niet alleen een begenadigd gitarist is maar ook nog een prima liedjesschrijver. We horen soul met een dikke letter ‘S’ terug, maar evengoed ook gospelinvloeden. De teksten zijn prima, soms persoonlijk en het geheel is meer dan toegankelijk. Zelf zegt Lang hierover : “The main goal is for folks to be able to relate to what I went through. If I can’t make it work using just my personal experience, I use my imagination to fill in blanks.” Jammer dat we zo lang moesten wachten op dit nieuwe materiaal en laten we hopen dat er spoedig een opvolger. Een topplaat van een veelzijdig artiest! Veel luisterplezier.

Jonny Lang live:
21 oktober : Ramblin’ Roots in Tivoli, Utrecht
22 oktober : Hedon, Zwolle