JoNo – Life

Label: Frontiers records

2018-01-17 07:00:00 • min lezen

Rock
7,5

JoNo – Life

De Zweedse band JoNo is begonnen als een project van de singer-songwriter Johan Norrby. In 2006 kwam het eerste gelijknamige album uit. Toen waren er al een aantal leden bij betrokken uit de huidige samenstelling van de band. Vanaf dat moment zijn ze verder gegaan als band. Na 2006 heeft het een poos geduurd voor er weer materiaal uitkwam. De laatste jaren zijn ze productiever met Requiem uit 2013, Silence uit 2015 en nu het album Life.

Life is een album met stevige rock als basis gecombineerd met verschillende invloeden. De nummers zijn stuk voor stuk solide composities. Het album begint met ‘Sailors’ wat start met een gitaarintro. Vocaal wordt er al gelijk lekker uitgehaald. Norrby klinkt op dit nummer theatraal onder andere doordat hij aan het einde verschillende stemmen opzet. Op ‘Crown’ en ‘The magician’ is de invloed van Queen te horen waar ‘Crown’ een meer meeslepend nummer is en ‘The Magician’ meer een straight forward rocknummer is. Opvallend ook zijn ‘Down side’ en ‘Trust’ die zo uit een musical zouden kunnen komen. ‘The march’ is een mooi en fijngevoelig nummer met een mooie pianomelodie en de zachte, hoge stem van Norrby die je de rillingen geeft.

De stem van Norrby is groots en dramatisch en hij laat horen dat hij controle heeft over zijn stem. Een puntje van kritiek is dat de vocalen dusdanig centraal staan dat er niet altijd ruimte is voor de andere muzikanten om hun kunnen te laten horen. Dat is jammer, want er staan zeker goede stukken op het album, zoals de fantastische gitaarsolo aan het einde van ‘To be near you’. Dat had meer gemogen.

Rock