"Volwassen" derde album van Jordan Klassen

2017-10-05 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Pop
8

Jordan Klassen - Big Intruder

De weg van adolescentie naar volwassenheid. Deze levensfase werd door Jordan Klassen op zijn eerdere twee albums Repentance en Javelin vorm gegeven als ware hij hoogstpersoonlijk een exponent van Peter Pan’s Generation; overigens een door hem zelf bedachte term.

Label : RTBE F-L GROOVE / Pias / Nevada Music

In 2013 was daar dat verrassende debuut Repentance van de uit Vancouver afkomstige singer/songwriter Jordan Klassen. Hij werd getipt als één van de muzikale beloften van het land van de Maple Leaf en hij noemde zichzelf een exponent van Peter Pan’s Generation. Wat hij eigenlijke bedoelde te zeggen dat hij in de levensfase van adolescentie naar volwassenheid was aanbeland. Klassen gaf dat vorm door melodieuze soundscapes die door zijn wat hoge stemgeluid een eigen karakter kregen. Dat dromerige kreeg op het vervolg Javelin een wat persoonlijker karakter vanwege privéproblemen en het geluid transformeerde, mede door inbreng van een wat rijker instrumentarium. De dromerige folk maakt op dit derde album een volgende transformatie door en is eigenlijk meer een popplaat geworden waarbij Klassen nog steeds wel wat van zijn jeugdigheid laar doorklinken. Alle nummers zijn dan ook door hem persoonlijk geschreven.

Overdenkingen over het “burgerlijke” leven
lassen is inmiddels getrouwd en dat zorgt op Big Intruder meteen voor nieuwe thema’s zoals overdenken over gemaakte keuzes. En of de keuzes wel of niet juist zijn. Hoe herkenbaar voor iedereen waarschijnlijk. Het album met de elf songs klinkt wat voller en hij zorgt met een rijk instrumentarium voor meer dan voldoende variatie. De opening van het album met ‘Hard To Please’ en ‘The Same Thing Over And Over’ is ijzersterk en meteen pakt hij zijn overpeinzingen bij de hoorn. Opener ‘Hard To Please’ klinkt vertrouwd met de hoge stem en wordt gaandeweg uitgebouwd tot vloeiend klinkende gitaarpop. Daarna is daar met ‘The Same Thing Over And Over’ zijn bevestiging dat hij tevreden is met het huidige, ietwat burgerlijke leven als getrouwde man. Daarna is er met ‘Yer Cure’ de eerste verrassing. Vanuit een intro met strijkers wordt dit folk-achtig nummer heerlijk neergezet en is het Beatle-esque geluid voelbaar. Misschien wat zoet en lieflijk maar het arrangement is zorgvuldig en inventief samengesteld.

Mooi gearrangeerde liedjes over gemaakte keuzes in het leven
Zo weet Klassen de aandacht vast te houden met dat meer volwassen popgeluid al heeft hij natuurlijk nog steeds die kenmerkende hoge stem. ‘Dominika’ is lekker vlot en titelsong ‘Big Intruder’ zit goed in elkaar, waarbij het duidelijk wordt dat Klassen zich voor dit album heeft laten inspireren door grote singer/songwriters als Paul McCartney en Harry Nilsson. Bij het folk-achtige ‘Housefly’ laat hij toch weer weten zo nu en dan twijfels te hebben over gemaakte keuzes in het leven. (“How Could You Ever Take Refuge When Home’s Fare Away?”). Toch is dat dromerige gelukkig nog niet geheel verdwenen en met het sfeervolle ‘Hard Hard Heart’ is daar een met violen omgeven liefdesliedje. Toch is de twijfel over keuzes en daarmee misschien wel zijn onzekerheid over het hele album voelbaar. Beste voorbeeld hiervan is wellicht het folk-achtige, semi-akoestische ‘Too Far Gone’ (“I Was Already Too Far Gone / To Be Insecure / I Want To Break Your Heart And / I Want Another Start”).

Peter Pan’s Generation oftewel de weg naar volwassenheid. Big Intruder laat horen dat Jordan Klassen de volgende fase van zijn muzikale leven heeft bereikt waarbij zijn eigen persoonlijke status als gesettelde en getrouwde man natuurlijk een prominente rol spelen zonder dat het album nu geheel autobiografisch is. Een plaat die hij opnam in zijn eigen studio in Vancouver wat hem in staat stelde om dit proces in zijn eigen tempo vorm te geven. Resultaat is een album met elf intrigerende popsongs die na elke luisterbeurt aan glans winnen. Jordan Klassen bewijst met dit album dat hij waarschijnlijk een vaste waarde is. Een heerlijk album. Veel luisterplezier.

Jordan Klassen live:
25 oktober : Tivoli/Vredenburg, Utrecht
26 oktober : Hedon, Zwolle